UPPV00099 Specifické poruchy učení

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou specifických poruch učení a chování. Důraz je kladen zejména na systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování u dětí a na diagnostiku a nápravu poruch. Předmět je současně zaměřen na využití získaných poznatků ve vlastní praxi, zejména z hlediska porozumění a poskytnutí adekvátní pomoci. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Osnova
  • 1. Specifické poruchy učení - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt.
    2. Lateralita - fylogeneze a ontogeneze, typy a stupně, rizikové typy.
    3. Dyslexie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    4. Dysgrafie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    5. Dysortografie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    6. Dyskalkulie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    7. Dyspraxie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
    8. ADHD - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt, komplexní péče.
    9. Systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování.
    10. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení a chování na školách, výchovné přístupy.
    11. Zásady přístupu k dětem se specifickými poruchami učení a chování, terapeutické metody.
    12. Problematika specifických poruch učení a chování v dospělosti.
    13. Legislativní opatření.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. info
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. info
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. info
    doporučená literatura
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. info
  • KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. info
  • KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. info
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. info
  • SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. info
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. info
  • SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991. info
  • DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. info
  • MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. info
    neurčeno
  • MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. info
  • BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. info
  • KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. info
  • MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. info
  • JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. info
  • RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. info
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. info
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. info
  • PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. info
  • ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. info
  • SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Známkou
Test
Písemná zkouška
Informace učitele
Předepsaná účast, orientace v problematice.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.