FVP:UPPV00099 Specifické poruchy učení - Informace o předmětu
UPPV00099 Specifické poruchy učení
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky-matematiky - společný základ (program FPF, M1701 Fyz)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program MU, N1101)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou specifických poruch učení a chování. Důraz je kladen zejména na systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování u dětí a na diagnostiku a nápravu poruch. Předmět je současně zaměřen na využití získaných poznatků ve vlastní praxi, zejména z hlediska porozumění a poskytnutí adekvátní pomoci. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
- Osnova
- 1. Specifické poruchy učení - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt.
2. Lateralita - fylogeneze a ontogeneze, typy a stupně, rizikové typy.
3. Dyslexie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
4. Dysgrafie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
5. Dysortografie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
6. Dyskalkulie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
7. Dyspraxie - pojem, diagnostika, charakteristické zvláštnosti, náprava.
8. ADHD - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt, komplexní péče.
9. Systémový přístup ke specifickým poruchám učení a chování.
10. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení a chování na školách, výchovné přístupy.
11. Zásady přístupu k dětem se specifickými poruchami učení a chování, terapeutické metody.
12. Problematika specifických poruch učení a chování v dospělosti.
13. Legislativní opatření.
- 1. Specifické poruchy učení - definice, vymezení pojmu, etiologie, výskyt.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. info
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly za specifických poruch učení I. Brno: MU, 2004. info
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
- HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. info
- KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení. Praha: UK, 2001. info
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
- SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. info
- POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. info
- MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: H + H, 1993. info
- doporučená literatura
- MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: PedF UK, 2003. info
- KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002. info
- KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: ZU, 2002. info
- MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. info
- SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. info
- NOVÁK, J. Dyskalkulie. Litomyšl: Augusta, 1997. info
- TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
- MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. info
- SYNEK, F. Záhady levorukosti. Praha: Horizont, 1991. info
- DRNKOVÁ, Z.; SYLLABOVÁ, R. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. info
- MATĚJČEK, Z. Vývojové poruchy čtení. Praha: SPN, 1972. info
- neurčeno
- MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. info
- BRAGDON, A. D.; GAMON, D. Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál, 2006. info
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. info
- KOUKOLÍK, F. O vztahu lidského mozku a chování. Praha : Karolinum 1997. Praha: Galén, 2005. info
- MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. info
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D + H, 2001. info
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2001. info
- RIEFFOVÁ, F. S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. info
- POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. info
- SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. info
- PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, CH. Neklidné dítě. Praha: Portál, 1994. info
- ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1993. info
- SOVÁK, M. Lateralita jako pedagogický problém. Praha: UK, 1962. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Písemná zkouška - Informace učitele
- Předepsaná účast, orientace v problematice.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2009/UPPV00099