UPPVP0027 Odborná praxe I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
Seminář 2 TYD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Magda Hermanová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPVP0010 Pedagogika pro SP && UPPVP0014 Osobnost a její rozvoj
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Odborná praxe I bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den) ve vybraném zařízení z resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Úkolem studenta bude získat základní informace týkající se poslání instituce, její historie, složení skupiny klientů, organizační struktury, personálního zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušné legislativy atp. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Odborná praxe I bude zakončena zápočtem, který bude udělen garantem praxí na ÚPPV po předložení požadovaných písemných materiálů. Předpokladem pro získání zápočtu je vypracování dílčích protokolů z praxe (rozsah l strana A4/1 protokol) a zpracování seminární práce, v níž student představí zařízení, v němž odbornou praxi vykonával (rozsah minimálně 5, maximálně 10 stran A4). Cílem odborné praxe I je poskytnout studentovi prostor pro seznámení s konkrétními problémy praxe v daném zařízení, ve snaze získat a procvičit si dovednost propojovat teoretické poznatky se schopnostmi praktického řešení problémů určité skupiny klientů.
Osnova

  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
    2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb.
    3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize.
    4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
    5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
    6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
    7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    8. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    9. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    10. Pozorování práce s klientem v jeho přirozeném prostředí.
    11. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    12. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    13. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha:portál, 2007. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. info
  • JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. info
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • MATOUŠEK, a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. info
  • BAUMAN, L., RICHEM, R. Jak přežít pubertu: průvodce pro rodiče i děti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. info
  • SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. info
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
  • RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • RIEGER, Z., VYHNÁLKOVÁ, H. Ostrov rodiny. Integrující přístup pro práci s rodinou. Příručka pro odborníky. Hradec Králové: Konfrontace, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. info
  • WARSHAK, R. A. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha:Portál, 1996. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1996. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1995. info
  • GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha, 1995. info
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
a) 100% účast na praxi,b) písemné protokoly z praxe podepsané garantem praxe z daného zařízení c) seminární práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.