UVSRPV0081 Poradenství ve VS

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Poradenství ve VS je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství, jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii (V. Satirová) i pro práci se skupinou. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
    poradenské práce.
    2. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
    3. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
    4. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření.
    5. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce.
    6. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie. Rizikoví klienti.
    7. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta.
    8. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
    9. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
    10. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    11. Psychosociální teorie, humanistická teorie - Rogers, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • DRAPELA, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. info
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.