UVSRPV0081 Poradenství ve VS

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii a v práci se skupinou, zejména v souvislosti s různými menšinovými skupinami a jejich příslušníky. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce, pozornost je věnována také problematice krizové intervence. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Na témata přednášek navazují zážitková cvičení v semináři, ve kterých se rozvíjejí základní dovednosti nutné pro sociální práci. Ve cvičení budeme rozvíjet praktické dovednosti potřebné v kontaktu s klientem, zejména vedení rozhovoru, schopnost reflektovat neverbální komunikaci svou i klienta. Využijeme znalostí z přednášek o vhodném užití otázek. Zpětná vazba úspěšnosti cvičení studentů je zajištěna také použitím videokamery. V semináři budou studentům zadávány průběžně kontrolní úkoly - např. vypracování rodinné mapy, příprava rozhovoru s klientem a další. Získané znalosti jsou provázány s dalšími předměty v bloku Psychologie a poradenství a souborně budou využity zejména v bloku Sociální práce (zvláště v předmětu Teorie a metody sociální práce a v odborné praxi).
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství.
    2. Formy, oblasti a cíle poradenské práce
    3. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství
    4. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem
    5. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření
    6. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce
    7. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie
    8. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta. Práce s rizikovými klienty.
    9. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
    10. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika
    11. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    12. Psychosociání teorie, humanistická teorie, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie , systemický přístup, integrativní přístup
Literatura
    povinná literatura
  • VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. Praha Grada, 2011. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Poradenství. Optys Opava, 2008. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 2000. info
    doporučená literatura
  • ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada, 2013. info
  • HROZENSKÁ, M., DVOŘÁČKOVÁ, D. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. info
  • MEARNS, D., THORNE, B. Terapie zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2013. info
  • VIERS, D. Aktivity pro skupinovou psychoterapii. Praha, Portál, 2011. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3. info
  • GUGGENBÜHLCRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. info
  • GJURIČOVÁ. Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009. info
  • CULLEY, S., BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2008. info
  • DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008. info
  • RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Portál, 2007. info
  • YALOM, I. D., LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2007. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • TIMUĽÁK, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha, Portál, 2006. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2002. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.