UVSRPZICY1 Life Cycle

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2009
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Absolvent bakalářského studia
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poznání zákonitostí vývoje, pochopení vývoje člověka v celé životní křivce a důležitosti plnění úkolů v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti budou seznámeni s běžnými fázemi života v souvislosti s psychickými, sociálními a vývojově podmíněnými zvláštnostmi. Cílem výuky je pochopení identity osobnosti a zvládnutí nároků kladených sociálními rolemi na jedince a determinaci v rámci životního cyklu. Posluchač je veden k získání vědomostí o problematice životního cyklu, kterou může využít při setkávání s klienty v oblasti sociální práce. Pouze pro studenty studijního programu N6731.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývojová psychologie - předmět, mechanismy vývoje.
    2. Vývoj jedince a jeho determinace sociálními a biologickými faktory.
    3. Metody vývojové psychologie.
    4. Teorie vývoje člověka.
    5. Prenatální období, porod a vývoj jedince v období novorozeneckém.
    6. Dětství - období kojenecké, batolete a předškolní.
    7. Mladší školní věk.
    8. Adolescence.
    9. Období dospělosti.
    10. Stárnutí a stáří, umírání a smrt.
Literature
    required literature
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • BERNS, R.M. BELMONT. Child, Family, School, Community. Socialization and Support. Wadsworth/Thomson Learning, 2004. info
  • ERIKSON, E.H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. info
  • SHAFFER, D.R. Developmental Psychology. Childhood§Adolescence. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning, 2002. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • SHEEAYOVÁ, G. Průvodce dospělostí. Praha: Portál, 1999. info
  • DICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. info
  • ERIKSON, E.H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1995. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2009/UVSRPZICY1