UPPVP0056 Seminář z pedagogiky volného času pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si konkrétní dovednosti navazování kontaktu s mládeží v centrech volného času a v terénu. Předmět je také zaměřen na praktický nácvik vhodných forem trávení volného času současné mládeže, na nácvik způsobu jednání s dospívajícím. Pozornost bude věnována pomoci jednotlivcům a skupinám při volbě volnočasových aktivit a způsobu prožívání volného času.
Osnova
  • 1. Hra, zájmové činnosti a jejich metodika.
    2. Animace.
    3. Zážitková pedagogika a její význam ve výchově.
    4. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež a jejich náplň.
    5. Streetwork jako metoda terénní sociální práce s rizikovými skupinami dětí a mládeže.
    6. Streetwork a drogová problematika.
    7. Etický kodex terénního pracovníka.
    8. Autorita vrstevníka a její využití v peer programech.
    9. Skupiny, subkultury a hnutí mládeže.
    10. Možnosti uplatnění sociálních a volnočasových pedagogů.
    11. Exkurze do nízkoprahového centra Elim.
    12. Exkurze do centra Pod Slunečníkem.
Literatura
    povinná literatura
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
    doporučená literatura
  • ELLIOTT, PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
  • TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-514-8. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • FERRUCCI, P. Děti nás učí. Výchova jako dobrodružství. Praha: Práh, 1999. ISBN 80-7252-010-5. info
  • PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-21-8. info
  • MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • VESELÁ, J. Jak ve volném čase. Hradec králové: Gaudeamus, 1997. info
  • MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
  • ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034. info
  • SPOUSTA, V. a kol. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-210-1274-9. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
  • SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Podmínkou získaní zápočtu je aktivní účast na seminářích a exkurzích (povoleny jsou 2 absence za semestr) a písemné zpracování seminární práce na vybrané téma z přednášek, cvičení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.