UPPVPP098 Sociální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky: biologická a sociální determinace výchovy, socializace, rodina jako výchovná instituce, morální formování člověka ad.
Osnova
  • 1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky
    2) Vliv prostředí na výchovu
    3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení
    4) Rodina jako základní výchovná instituce
    5) Demografická charakteristika ČR a světa
    6) Zdravý životní styl
    7) Syndrom CAN. Syndrom PAS
    8) Agrese a agresivita a jejich zvládání
    9) Škola jako specifické sociální prostředí. Školní šikana
    10) Osobnost sociálního pedagoga
Literatura
    povinná literatura
  • www.czso.cz. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
    doporučená literatura
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
  • LAŠEK, J. Sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-968-7. info
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. info
    neurčeno
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran na zadané téma.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.