UPPVKP025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Zadání úkolů - zpracování eseje. Výběr tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů.
Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za povinné. Základní orientace v odborné literatuře v návaznosti na jednotlivé okruhy studia předmětu. Vypracování a schválení jednotlivých úkolů a účast na povinné skupinové konzultaci je podmínkou k získání zápočtu.3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie a prevence s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko-psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití. SEMINÁŘ Cílem seminárních cvičení je seznámit studenty s předmětem a funkcemi pedagogicko psychologické diagnostiky a poradenství, jeho zařazením v systému psychologických věd. Dále seznámení studentů se základními oblastmi a možnostmi tohoto oboru, včetně sebezkušenosti.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Úvod - vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce pedagogicko-psychologické diagnostiky. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie.
    2. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních.
    3. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru.
    6. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence.
    7. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů.
    8. Vybrané informace o statistice. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    9. Pedagogicko-psychologická diagnostika dětí. Funkce pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. Školní psycholog.
    10. Vymezení psychodiagnostiky dětí. Specifické rysy diagnostiky dětí, třídění diagnostických metod, osobnost diagnostika, diagnostické strategie. Aplikační oblasti psychodiagnostiky dětí.
    11. Klinické a interakční metody: diagnostický rozhovor s dítětem, s rodinou, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů dítěte. Hra jako diagnostický prostředek.
    SEMINÁŘ
    1. Laické a odborné poradenství, poradenství v systému psychologických věd
    2. Osobnost poradce, poradenský vztah
    3. Metody psychologické diagnostiky
    4. Seznámení s testovými metodami psychodiagnostiky
    5. Komunikace v poradenské praxi
    6. Formulace zpráv a nálezů
    7. Poradenství v jednotlivých fázích vývoje
    8. Školní poradenství, vývojové poruchy, problémoví žáci
    9. Manželské a rodinné poradenství
    10. Manželská a rodinná terapie
    11. Problematika stárnutí a stáří
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
  • HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
  • ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1. info
  • KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2005. ISBN 80-7290-217-2. info
  • SVOBODA, M., et al. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice: zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno: Psychologický ústav FF MU, 2004. ISBN 80-86633-12-8. info
  • ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakul, 2004. ISBN 80-7042-372-2. info
  • HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley. 2004. ISBN 0-470-85436-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
  • TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.