UPPVPP033 Didaktizace patosociálních jevů

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je odpovídajícím způsobem konkretizovat znalosti obecné didaktiky a aplikovat je v oblasti primární prevence patosociálních jevů. Současně je posláním předmětu vybavit každého posluchače dostatečným množstvím námětů a podpořit u každého z nich kreativní prvky. Absolvent bude schopen samostatného didaktického zpracování příslušného patosociálního jevu pro potřeby základní a střední školy ve formě preventivního programu. SEMINÁŘ Seminární výuka svým obsahem, záměry i pojetím navazuje na přednášky. Hlavním cílem a posláním předmětu je propojit problematiku oborovou s pedagogicko-didaktickou a rozvíjet tak profesionální pedagogické myšlení studujících sociální patologie a prevence. Předmět je koncipován takovým způsobem, aby co nejvíce přibližoval studenta reálnému prostředí.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných patosociálních jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost.
    2. Postup vyhledávání patosociálních jevů a nástroje sledující zmapování terénu.
    3. Didaktizace patosociálních jevů. Vymezení základního pojmového aparátu. Vztah k obecné didaktice.
    4. Vybrané didaktické zásady a jejich uplatnění v systému didaktizace.
    5. Přehled základních organizačních forem a jejich uplatnění v systému didaktizace.
    6. Uplatnění rozličných výukových metod v systému didaktizace. Aktivizační metody. Motivační hry, brainstorming, myšlenkové mapy.
    7. Koncipování preventivního projektu - projektové vyučování.
    SEMINÁŘ
    1. Výukové cíle a učební úlohy - praktický nácvik formulací dle příslušných taxonomií.
    2. Didaktická analýza učiva zaměřeného na problematiku sociálně patologických jevů.
    3. Příprava aktivizačních metod do vyučování - motivační hry, brainstorming, myšlenkové mapy s aplikací na patosociální jevy. Mikrovýstup.
    4. Technologie výuky - příprava a realizace preventivního projektu - projektové vyučování vybraného jevu z oblasti sociální patologie.
Literatura
    povinná literatura
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
  • PASCH, M., et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. info
  • JANIŠ, K. Organizační formy výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-365-4. info
  • ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
  • NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9. info
  • GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: PAIDO, 1996. ISBN 80-85931-15-X. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • LAŠEK, J., CHRZOVÁ, M. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 80-7041-709-2. info
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
  • JANIŠ, K. Úvod do sexuální výchovy. Opava: Slezská univerzita, 2005. ISBN 80-7248-305-6. info
  • JESENSKÝ, J., JANIŠ, K., et al. Malý slovník pomáhajících profesí. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-126-0. info
  • JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. info
  • JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-478-5. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1124-6. info
Informace učitele
Zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury.
Seminář - odevzdání všech průběžných seminárních úkolů, aktivní účast na seminářích.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.