UPPV00015 Pedagogická psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Výborné znalosti psychologie a pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na psychologické i pedagogické disciplíny a završuje tak propojení teoretických poznatků a praktických dovedností v rámci profesionálních kompetencí celé pregraduální učitelské přípravy. Předmět tvoří v první části témata z teoretické oblasti (např. vznik a vývoj pedagogické psychologie, metody pedagogické psychologie), druhá část zahrnuje témata související přímo s pedagogickou praxí.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Vznik a vývoj pedagogické psychologie. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
    2. Metody pedagogické psychologie.
    3. Osobnost učitele
    4. Osobnost žáka
    5. Vztahy mezi žákem a učitelem.
    6. Žák a motivace
    7. Žák a tvořivost
    8. Žák, jeho emoce a učení.
    9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces.
    10. Agresivní chování ve školním prostředí.
    11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování.
    12. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.
    13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
  • KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
  • JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
    doporučená literatura
  • CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
  • PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. info
  • HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
  • DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Student, který získá zápočet ze Semináře z pedagogické psychologie se může dostavit k ústní zkoušce. Zde prokáže své znalosti získané na přednáškách i studiem literatury. U zkoušky prezentuje jednu odbornou publikaci z doporučené nebo rozšiřující literatury nebo dle vlastního výběru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.