UPPV0101 Seminář z metodiky participačních metod

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je nácvik jednotlivých participačních metod výuky (interaktivní výklad, skupinové učení, diskusní metody, HOBO a DELFI metoda, brainstorming, případová metoda, metoda balíku dodané pošty, inscenační metoda, modelová didaktická hra) s možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně osvojení si správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení.
Osnova
  • Nácvik postupu zvládnutí efektivního výběru, nácviku, přípravy i vyhodnocováni jednotlivých metod ve výuce:
    a) interaktivní výklad
    b) diskusní metody
    c) HOBO metoda
    d) DELFI metoda
    e) brainstorming
    f) případová metoda
    g) metoda balíku dodané pošty
    h) inscenační metoda
    i) modelová didaktická hra
Literatura
    povinná literatura
  • MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-946-1. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika aktivizujúcich metód. Bratislava: ÚVaVPK, 1987. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glosary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: P.Federighi & EC Programme Socrates, 1998. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktická a výpočtová technika při vzdělávaní vedoucích pracovníků. In Učební pomůcky. 4/1988, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Efektívne sebavzdelávanie. Bratislava: ÚVaVPK, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy II. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy III. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
  • KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy I. Bratislava: ÚVPR, 1987. info
  • HUSÉN, T. Metodika vzdělávání dospělých. Praha: SA, 1967. info
    neurčeno
  • NARCIS, P.(Ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
  • KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
  • CIRBES, M. Didaktika dospelých. Bratislava: Obzor, 1989. ISBN 80-215-0008-5. info
  • BOČKOVÁ ,V.; ŘEHÁK M. Nárys didaktiky dospělých. Olomouc:, 1986. info
  • ŘEHÁK, M. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dospělých. Praha: SPN, 1974. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Student je povinen aktivně participovat na semináři - při nácviku metodických postupů uplatnění výukových metod - ve smyslu pokynů vyučujícího
Student zpracuje a dle možností i prezentuje seminární práci:
Návrh metodického postupu při uplatnění participativní výukové metody (dle výběru) - pro určenou skupinu dospělých účastníků.
Aktivní participace studenta na semináři i seminární práce jsou podmínkou pro udělení zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016.