UPPVKP019 Teorie výchovy pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Znalost pedagogických pojmů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie výchovy je předat studentům základní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Dalším cílem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti výchovy, psychologie výchovy pubertální, postpubertální a adolescentní mládeže, včetně instrumentálního arzenálu chování a dovedností z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
Osnova
  • Přehled probírané látky:
    1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení pojmu výchova, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích.
    2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů).
    3. Složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět.
    4. Hodnoty a hodnotová orientace. Mravní výchova
    5. Výchova estetická a umělecká, výchova pracovní.
    6. Výchova tělesná a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
    7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel.
    8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě.
    9. Mediální výchova.
    10. Multikulturní výchova.
    11. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání.
    12. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Spolupráce rodiny a školy.
    13. Rodinná výchova.
Literatura
    povinná literatura
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
  • JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). info
  • MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. 1. vyd. Praha: UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha s., 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 978-80-86723-29-7. info
    doporučená literatura
  • Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
  • BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Známkou
Test
Zápočet
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a literatury
Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.