UPPVPP070 Aplikovaný pedagogický výzkum

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je zvládnout základní terminologii: formulace cíle šetření, hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a zásady při vypracování závěrečné zprávy a současně získat praktické dovednosti. Výstupem bude vypracování závěrečné zprávy a prezentace výsledků. SEMINÁŘ Cílem předmětu je získat praktické dovednosti zvládnuté základní terminologie: formulace výzkumného cíle, hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výběr základní techniky, sběr dat v terénu, statistické zpracování získaných výsledků a zásady při vypracování závěrečné zprávy. Výstupem bude vypracování závěrečné zprávy a prezentace výsledků.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi.
    2. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů) a nástrojů k jejich ověření.
    3. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
    4. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů aj.).
    5. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele.
    6. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    7. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření kvalifikovaných předpokladů.
    8. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    9. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
    10. Prezentace a publikování výsledků v odborných a populárně naučných médiích.
    SEMINÁŘ
    1. Postavení, poslání a význam pedagogického výzkumu. Úvod do základů výzkumu v pedagogické praxi.
    2. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů) a nástrojů k jejich ověření.
    3. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, sociometrie aj.)
    4. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele.
    5. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    6. Práce s výsledky a jejich okomentování.
    7. Zásady pro vypracování závěrečné zprávy a její prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • ŠVEC, V. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu: pracovní sešit. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-547-3. info
  • JANDOVÁ, R. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu: recenzovaný sborník. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých, 2007. ISBN 978-80-7394-061-4. info
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1367-1. info
  • CHRÁSKA, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-253-7. info
  • ŠVEC, V. (ED.). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metanalýza dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. info
  • LAŠEK, J., CHRZOVÁ, M. Základy statistického zpracování pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. info
  • CHRÁSKA, M. Základ výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998. ISBN 80-7076-798-9. info
  • GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996. info
  • HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. info
  • HORÁK, F., CHRÁSKA, M. Úvod do metodologie pedagogického výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 1989. info
Informace učitele
Zkouška -zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury.
Seminář pro prezenční formu- aktivní účast na seminářích, zpracování výzkumného projektu a závěrečné zprávy o minimálním rozsahu 10 normostran včetně její prezentace na semináři.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.