UPPVBD006 Teorie výchovy pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle jedné z pedagogických disciplín a ukotvit ji v systému pedagogických věd a současně je předat základní znalosti z níže uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Obsah předmětu úzce propojen na orientaci z obecné pedagogiky. Pozornost je současně věnována souvisejícím pojmům, vývojovým teoriím, historii vývoje jednotlivých složky výchovy a subsložek a jejich uplatnění v edukačním prostředí školy a rodiny. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných pedagogických disciplín. Dalším cílem výuky předmětu je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti teorie výchovy, které představují další akceleraci vybraných témat z předmětu obecná pedagogika. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v v oblasti teorie výchovy a bude umět teoreticky vyargumentovat jednotlivé složky a subsložky výchovy, a to na pozadí současného stupně poznání. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti teorie výchovy z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
Osnova
  • 1. Pojetí předmětu teorie výchovy, pojetí výchovy a znaky výchovy.
    2. Výchovný proces a výchovné cíle.
    3. Složky výchovy. Výchova rozumová a názoru na svět. Globální výchova.
    4. Výchova mravní.
    5. Výchova pracovní a technická, estetická a umělecká.
    6. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
    7. Multikulturní výchova.
    8. Mediální výchova.
    9. Rodina a rodinná výchova.
    10. Sexuální výchova - úvod do problematiky.
    11. Volný čas a možnosti jeho naplňování .
    12. Komunikace mezi školou a rodinou.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
  • JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. info
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
    doporučená literatura
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
  • BRANDER, P., aj. Kompas: Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004. ISBN 80-86666-24-7. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0054-5. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
Informace učitele
Studentovi budou zadány vybrané korespondenční úkoly ze studijní opory nebo zadán zápočtový test. Zpracované úkoly odevzdá dle pokynů vyučujícího. Splnění úkolů je podmínkou k získání zápočtu. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.