UPPVPP098 Sociální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky: biologická a sociální determinace výchovy, socializace, rodina jako výchovná instituce, morální formování člověka ad.
Osnova
  • 1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky
    2) Vliv prostředí na výchovu
    3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení
    4) Rodina jako základní výchovná instituce
    5) Demografická charakteristika ČR a světa
    6) Zdravý životní styl
    7) Syndrom CAN. Syndrom PAS
    8) Agrese a agresivita a jejich zvládání
    9) Škola jako specifické sociální prostředí. Školní šikana
    10) Osobnost sociálního pedagoga
Literatura
    povinná literatura
  • www.czso.cz. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
    doporučená literatura
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
  • LAŠEK, J. Sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-968-7. info
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. info
    neurčeno
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran na zadané téma.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.