UPPVPPK98 Sociální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky: biologická a sociální determinace výchovy, socializace, rodina jako výchovná instituce, morální formování člověka atd. Tato témata jsou probírána ve srovnání s předmětem.
Osnova
  • 1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky,
    2) Vliv prostředí na výchovu,
    3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení,
    4) Rodina jako základní výchovná instituce,
    5) Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče,
    6) Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.),
    7) Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové,
    8) Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence,
    9) Agrese a agresivita a jejich zvládání,
    10) Škola jako specifické sociální prostředí. Školní šikana,
    11) Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. . Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5. info
  • LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3. info
  • DALLOZ, D. Lhaní. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-594-6. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4. info
  • GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8. info
  • ČAP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
  • DELAROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-441-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
  • PERNEROVÁ, R., A. Tabu v rodinné komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-363-3. info
  • HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. info
  • MICHEL, G.F., MOOREOVÁ, C.L. Psycho-biologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9. info
  • KOMENDA, A. Sociální deviace. Olomouc: UP, 1999. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • MATOUŠEK, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 1997. info
  • INHELDEROVÁ, B. Jean Piaget. Psychologie dítěte. Praha: portál, 1997. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-45-1. info
  • BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-155-X. info
  • HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. info
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SN, 1997. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRZCH, Z., MATĚJČEK, Z. A KOL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis,, 1995. info
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. info
  • BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava: FF UK, 1994. info
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok, 1990. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. Praha: Avicenum, 1987. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran na zadané téma.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.