FVP:UPPVU1141 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
UPPVU1141 Pedagogika volného času
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2016
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na témata, která jsou spjata s profesí pedagoga volného času. Studenti získají základní přehled o významu volného času pro jedince, volnočasových zařízeních, jejich organizaci apod. Specifika jednotlivých institucí jsou určujícími faktory i pro samotnou činnost pedagoga volného času v nich. Studenti získají přehled o terminologii týkající se pedagogiky volného času. Semináře jsou zaměřeny na rozvoj a získání praktických dovedností při realizaci a organizaci volnočasových aktivit
- Osnova
- 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
2. Volný čas - vymezení, charakteristika.
3. Historie trávení volného času.
4. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory.
5. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky)
6. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
7. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
8. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
9. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
10. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
- 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
- Literatura
- povinná literatura
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
- PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
- SPOUSTA,V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1274-9. info
- doporučená literatura
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. info
- KOMINAREC, I. Úvod do pedagogiky volného času. Prešov: Grafotlač Prešov, 2002. info
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
- ŠPIČÁK, J. a kol. Úvod do metodiky zájmových činností v domově mládeže. Olomouc: UP, 1991. info
- ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2016/UPPVU1141