UPPVBP007 Sociální psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními směry a vybranými teoriemi sociální podmíněnosti vývoje člověka (kořeny vývoje sociální psychologie). Objasnit ontogenetický proces socializace, během níž jedinec vrůstá do společnosti, osvojuje si její poznatky, zvyky, postoje, víry, normy, ideály, internalizuje hodnoty a způsoby nahlížení světa převládající ve skupině a společnosti, osvojuje si kulturu (proces enkulturace). Proniknout do problematiky sociálních vztahů (sociálních percepcí, komunikací a interakcí) probíhajících mezi pracovníkem různých profesí a klientem (respondentem, žákem, pacientem) a všeobecně mezi lidmi navzájem v různých sociálních skupinách. Porozumět náročným, problémovým, frustračním, zátěžovým, konfliktním sociálním situacím a člověku v nich, abychom byli schopni je nejen rychle rozpoznat, ale abychom co nejvíce porozuměli mechanizmům i okolnostem situačního chování. Nahlédnout do psychologie skupinového života, sociálních postojů a ukázat možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi.
Osnova
  • 1. Úvod do studia sociální psychologie, předmět a vztah sociální psychologie k jiným oborům
    2. Utváření sociálně psychologických idejí (směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti
    člověka)
    3. Socializace jako vztah mezi jedincem a jeho prostředím
    4. Sociální interakce
    5. Sociální percepce
    6. Sociální komunikace
    7. Náročné, problémové, frustrační, zátěžové (stresující) a konfliktní sociální situace
    8. Psychologie skupinového života (klasifikace, vlastnosti, struktura skupiny vedení a řízení
    skupiny)
    9. Sociální postoje
    10. Možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi
Literatura
    povinná literatura
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2. info
  • KOUKOLA, B. Sociální psychologie. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. URL info
  • HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Dotisk 1. vyd. z roku 2000. Olomouc: VUP, 2001. ISBN 80-244-0150-9. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. info
    doporučená literatura
  • QUISOVÁ, S. Sociální psychologie - semináře a cvičení. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. URL info
  • URBANOVSKÁ, E. Sociální a pedagogická psychologie, Učební texty k distančnímu vzdělánání. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1410-4. info
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-2470180-4. info
  • HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: PF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • VYKOPALOVÁ, H. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie. Olomouc: VUP, 2000. ISBN 80-244-0084-7. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0609-7. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-763-9. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie/Sociálna psychológia. 1. vyd. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-5866-20-X. info
  • NERUDOVÁ, L. Vybrané problémy sociální psychologie. Skripta. Brno: FF MU, 1989. ISBN 20-210-0155-0. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Aktivní účast na výuce (semináře), seminární práce a plnění úkolů zadaných vyučujícím.
Závěrečná zkouška - formou testu.
Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče.
Body Zkouška Zkouška /Zápočet
(alfabetická stupnice) (číselná stupnice)
91-100 A 1 započteno
81-90 B 1,5 započteno
71-80 C 2 započteno
61-70 D 2,5 započteno
51-60 E 3 započteno
0-50 F 4 nezapočteno
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.