UPPVFK005 Psychologie stárnutí a stáří

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení životní etapy stáří včetně jeho ustavení v psychologických teoriích. Student se bude orientovat v základních charakteristikách tělesných, kognitivních a emocionálních procesů u seniorů. Pozornost bude věnována také mezigeneračním vztahům, adaptaci na stáří, odchodu do důchodu a vznikající osamělosti u seniorů. Student bude také seznámen s problematikou umírání a smrti, přičemž důraz bude kladen na detabuizaci tohoto problému. Studentům bude představen koncept úspěšného a aktivního stáří. Současně bude ale také poukázáno na problematiku stařecké demence, deprese. Cílem předmětu je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín, zvláště psychologie a pedagogiky.
Osnova
  • 1. Stárnutí a stáří. Základní vymezení raného a pravého stáří. Seniorský věk v psychologických teoriích.
    2. Tělesné změny ve stáří.
    3. Psychické změny ve stáří. Kognitivní změny (smyslové vnímání, pozornost, paměť, rozumové schopnosti - inteligence, řeč).
    4. Emoční změny. Stud. Sebehodnocení jako mentální reprezentace emočního vztahu k sobě. Změna osobnosti.
    5. Adaptace na stáří. Odchod do důchodu. Problematika ústavní péče.
    6. Mezigenerační vztahy. Partnerské vztahy seniorů. Ovdovění.
    7. Osamělost a senioři.
    8. Problematika umírání a smrti.
    9. Koncept úspěšného stáří a aktivní stáří.
    10. Psychická onemocnění ve stáří, demence.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Psychologie stárnutí a stáří. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. URL info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
  • FARKOVÁ, Marie. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2480-5. info
  • GRUSS, Peter, ed. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
    doporučená literatura
  • GAMON, David a BRAGDON, Allen D. Mozek a jak ho cvičit. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-803-6. info
  • HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie seniorského věku. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-318-2. info
  • FALEIDE, A. O., LIAN, Lilleba B. a FALEIDE, Eyolf K. Vliv psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2864-3. info
  • TAVEL, Peter. Psychologické problémy v starobe. I. Pusté Úľany: Schola Philosophica, 2009. ISBN 978-80-969823-7-0. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata v rozsahu 9 hodin. Kombinovaná část studia je založena na práci v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro individuální konzultace vybraných problémových celků může student využít individuální nebo skupinové osobní konzultace nebo konzultace elektronickou poštou. U zkoušky předmětu student prokáže znalost povinné literatury, přednášek z kontaktní výuky a prokáže pochopení problematiky diskuzí nad zpracovanými vybranými korespondenčními úkoly.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.