FVP:UPPVBP084 Psychohygiena a prevence syndr - Informace o předmětu
UPPVBP084 Psychohygiena a prevence syndromu vyhoření v pomáhajících profesích
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Poznatky ze základních psychologických disciplín
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Studium disciplíny umožňuje získat přehled o základních principech duševní hygieny, osvojit si její principy a realizovat je v praxi. Student lépe porozumí zdrojům psychické zátěže v pomáhajících profesích, moderujícím faktorům a možným důsledkům dlouhodobé zátěže. Disciplína poskytuje informace o příčinách, příznacích a rizikových faktorech syndromu vyhoření i o možných preventivních opatřeních.
- Osnova
- duševní hygiena a její význam, duševní zdraví, stres, stresory, stresové reakce, copingové strategie, důsledky dlouhodobého stresu, syndrom vyhoření, prevence stresu a syndromu vyhoření v pomáhajících profesích, praktická cvičení, konkrétní techniky
- Literatura
- povinná literatura
- SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8. info
- URBANOVSKÁ, E. Psychologie zdraví I. Olomouc: VUP, 2012. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8. info
- URBANOVSKÁ, E. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: VUP, 2010. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. info
- WEIST, M. D., EVANS, S. W., LEVER, N. A. Handbook of School Mental Health : Advancing Practice and Research. New York: Springer, 2007. info
- KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: ACADEMIA, 2005. ISBN 80-200-1307-5. info
- KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. info
- STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. info
- HENNIG, C., KELLER,G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Interaktivní aktivity - Metody hodnocení
- Seminární práce
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Aktivní účast na cvičeních, zpracování analýzy podmínek konkrétního prostředí z hlediska psychohygienických požadavků s návrhy možných opatření případně eseje shrnující vlastní zkušenosti.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2018/UPPVBP084