UPPVPP012 Sociální psychologie pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (přednášející)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem sociální psychologie jako psychologické disciplíny, která se zabývá psychickými aspekty života jedince ve společnosti, např. studuje formy sociální percepce, vliv společnosti na osobnost, průběh socializace jedince, postoje, skupinovou dynamiku, reakce na složité životní situace. Studenti budou seznámeni s vybranými hlavními sociálně psychologickými aplikacemi ve vztahu k pedagogickým činnostem, se základními pojmy z této oblasti, souvislostmi, koncepcí a přínosem v teoretické i praktické rovině. Současně bude kladen důraz na souvislost předmětu a sociálně patologickými jevy. SEMINÁŘ Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Důraz je kladen na samostatnou a tvořivou práci studentů. Prakticky se seznámí s hlavními metodami sociální psychologie a demonstrací interakčních her; tréninkových a výcvikových metod a technik, které budou moci využívat při realizaci preventivních programů.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Předmět a historie sociální psychologie
    2. Individuum a společnost
    3. Sociální percepce a komunikace
    4. Sociální interakce
    5. Člověk a sociální skupina
    6. Vlastnosti skupiny, vedení skupin
    7. Společenské role, pozice a status
    8. Náročné, zátěžové a konfliktní sociální situace
    9. Sociální postoje
    10. Praktická aplikace sociální psychologie

    SEMINÁŘ
    1. Problém adaptace člověka na životní prostředí - adaptace a adjustace.
    2. Sociální učení - podmínky efektivního sociálního učení; druhy sociálního učení; učení tvarováním; doprovodné učení; produkty sociálního učení.
    3. Interakce - možnosti diagnostiky způsobů a stylů interakce - interakce a prosazování se ve společenském životě; interakce jako transakce.
    4. Sociální percepce - problémy v poznávání a posuzování lidí; problém vnímání chování jiných lidí (atribuce a percepční stereotypy); možnosti kultivace percepčních dovedností učitele.
    5. Společenské předsudky.
    6. Socializace a její poruchy.
    7. Sociodrama, psychodrama.
    8. Sociometrie - sociometrický průzkum, příprava aplikace sociometrického dotazníku.
    9. Sociogram; sociometrický status; skupinová struktura a substruktury.
    10. Školní třída jako sociální skupina. Možnosti aplikace dosavadních sociálněpsychologických poznatků do práce pedagoga (preventisty) se třídou jako skupinou (atmosféra a klima ve školní třídě; styly řízení a ovlivňování; prevence rizik nežádoucích skupinových vlivů atp.).
    11. Sociální zátěž - problémové a konfliktní situace; náročné okolnosti sociálního života; selhání v sociálním životě; profesní vyprahnutí - ztráta smyslu profesní role; krize profesního sebepojetí.
    12. Interakční hry; tréninkové a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik) a výcvikové metody a techniky (demonstrace technik).
Literatura
    povinná literatura
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. info
    doporučená literatura
  • VALSINER, J., ROSA, A. The Cambridge handbook of sociocultural psychology. New York: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-67005-0. info
  • HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1. info
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-2470180-4. info
  • HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: PF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-642. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Litvínov: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-52-X. info
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-21854-7. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Zápočet
Informace učitele
Student bude plnit úkoly dle pokynů vyučujícího. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo při individuální konzultaci.
Závěrečná zkouška-formou testu. Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body (% správných odpovědí v testu) a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče.
Body (%) Zkouška /Zápočet
(alfabetická stupnice) (číselná stupnice)
100 - 95 A 1,0 započteno
94 - 90 B 1,5 započteno
89 - 85 C 2,0 započteno
84 - 80 D 2,5 započteno
79 - 75 E 3,0 započteno
74 a méně F 4,0 nezapočteno
Zápočet - prezentace a odevzdání seminární práce, splnění aktivit, zápočtový test, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.