UPPVU0501 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Státnicové okruhy UPPV z předmětu Pedagogika
Osnova
  • Zkouška z pedagogiky umožňuje prokázat znalost problematiky související s pedagogickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
    Pedagogika - okruhy
    1. Vědní obor pedagogika. Vznik, vývoj, předmět pedagogiky. Pedagogika jako věda v konceptu CŽU. Pedagogické disciplíny.
    2. Faktory rozvoje lidského jedince.
    3. Výchova jako předmět pedagogické vědy, výchova, sebevýchova, efektivita výchovného procesu, výchovné zásady. Základní pedagogické pojmy. Cíle a obsah výchovy
    4. Výchovný proces a jeho etapy. Výchovné prostředky.
    5. Osobnost učitele. Vývoj profesní dráhy učitelů. Profesní etika učitele. Osobnost vychovávaného jedince.
    6. Rodina a rodinná výchova. Spolupráce rodiny a školy.
    7. Škola a její klima.
    8. Výchova a volný čas - volný čas a mládež; instituce pro volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas.
    9. Pojetí didaktiky sekundární školy. Učivo. Výukové cíle a taxonomie. Didaktické zásady.
    10. Žák. Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní didaktice. Mimoškolní prostředí. Interakce a komunikace ve výuce. Osobnost učitele a jeho kompetence.
    11. Výukové metody. Organizační formy výuky.
    12. Učební úlohy ve výuce. Materiální didaktické prostředky.
    13. Pojetí předmětu teorie výchovy. Vymezení výchovy. Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí. Složky výchovy a jejich podmíněnost - Mravní výchova, rozumová výchova, pracovní výchova.
    14. Složky výchovy a jejich podmíněnost - estetická výchova, tělesná výchova, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu, globální výchova, mediální výchova. Výchovné možnosti základní a střední školy.
    15. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd. Sociálně patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, zima 2018, léto 2019.