UPPVU1059 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie,
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci a aktuálních změnách v rámci budování inkluzívního vzdělávání včetně tzv. podpůrných opatření státu.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří včetně aktuálních legislativních změn směřujících k inkluzívnímu vzdělávání.
    2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti.
    3. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy.
    4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.
    6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče.
    7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    9. Etopedie.
    10. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.
    11. Kombinovaná postižení. Autismus.
Literatura
    povinná literatura
  • Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237. info
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MICHALÍK, Jan a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. info
  • LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
    doporučená literatura
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
  • BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
  • MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Prezentace seminární práce
Individuální konzultace
Studijní praxe
Přednáška s ukázkami
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Ukončení předmětu : pravidelná docházka na semináře, aktivní účast na seminářích, po splnění všech povinností v seminářích úspěšné absolvování ústní zkoušky ze základní literatury a přednášek.
AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku10
Příprava na zkoušku24
Celkem34
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2019.