UPPVUK060 Souvislá praxe

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
Cvičení 5 TYD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem týdenní pedagogické praxe studentů učitelství je uvedení studenta do pedagogické reality, vést jej k tvorbě prvních pedagogických dovedností, poukázat na provázanost pedagogických a psychologických disciplín v reálné práci pedagoga a doplnit studentovy představy o úloze učitele ve výchovně vzdělávacím procesu. Praxe plní funkci motivační, formativní i instrumentální. Praxe trvá 5 dnů po šesti hodinách denně. První den studenti absolvují pohovor s vedením školy a ve spolupráci s učitelem praxe zpracují na základě nabídky obsahu svůj týdenní program. V průběhu praxe student absolvuje minimálně 4 náslechy v hodinách svého učitele praxe. V rámci hospitační činnosti se student zaměří na pozorování těchto pedagogických jevů: komunikativní dovednosti učitele, časové a obsahové rozvržení vyučovací jednotky, charakteristika forem a metod výuky, řešení konfliktů a nestandardních situací, užití odměn a trestů, atmosféra vyučovacích hodin, hodnocení, klasifikace (druhy, formy), využití pomůcek včetně učebnic, pozorování žáků a jejich projevů, reakcí během vyučování i během přestávek. Činnosti realizované v rámci týdenní praxe mají orientační charakter a měly by umožnit prvotní seznámení se základními charakteristikami učitelské profese. V této etapě ještě nejde o poznávání problematiky výuky aprobačního předmětu, ale o obecné prvky práce učitele.
Osnova
  • Sylabus k přednášce a semináři:
    1. Dovednosti analýzy postavení a charakteristiky školy v širším společenském prostředí
    a) škola a její pozice ve školské soustavě
    b) studijní obory a jejich skladba (předměty, učební plány, specializace)
    c) vybavenost školy (funkčnost, uspořádanost, učebny, kabinety, laboratoře, aula, sborovna atd.)
    d) technické vybavení školy (pomůcky, videa, PC, dataprojektory atd.)
    e) úvazky, rozvrh hodin (výše úvazků, tvorba rozvrhu)
    2. Učitel a jeho postavení v personální struktuře školy
    a) postavení učitele v personální struktuře školy, jeho povinnosti
    b) povinnosti třídního učitele
    c) povinnosti výchovného poradce
    d) povinnosti metodika prevence sociálně patologických jevů
    e) ostatní správní zaměstnanci
    3. Základní pedagogická dokumentace
    a) RVP, ŠVP
    b) třídní knihy, třídní výkazy, školní řád
    c) písemné přípravy na výuku
    d) klasifikační řád
    V rámci asistentské činnosti se student maximálně zapojí do reálného života školy a to formou spolupráce s učitelem, pomocí a plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách školy probíhajících v období praxe. Student si zapisuje průběh své pedagogické praxe do deníku praxe, který bude obsahovat následující náležitosti:
Literatura
    povinná literatura
  • KOL. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-73-7. info
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Vydavatelství UP, 1998. ISBN 80-7067-793-7. info
    doporučená literatura
  • ŠVEC, V., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
    neurčeno
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-931-87-7. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998. ISBN 210-1937-9. info
  • ŠTURMA, J. Školní pedagogika - část I. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 1996. ISBN 80-7041-121-X. info
  • MAŇÁK, J a kol. Profesionální praktika z pedagogiky. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-047101. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.