FVP:UPPV00092 Komunikace pro učitele - Informace o předmětu
UPPV00092 Komunikace pro učitele
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět Komunikace pro učitele je zaměřen na získání a prohloubení poznatků z oblasti sociální a pedagogické komunikace. Přednáškový cyklus se věnuje interpersonální komunikaci v souvislostí s psychologií osobnosti, rozboru verbální komunikace a technice mluveného slova. Dále se zaměřuje na rozbor řeči těla, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru, řešení konfliktů v komunikaci a komunikaci ve skupině. V neposlední řadě se přednášky v daném předmětu zaměření na specifika pedagogické komunikace, osobnost učitele a jeho kompetence a komunikaci v pedagogické praxi.
- Osnova
- Úvod do interpersonální komunikace.
Psychologie osobnosti a komunikace.
Verbální komunikace a technika mluveného slova.
Řeč těla.
Aktivní naslouchání.
Empatie.
Emoční inteligence.
Konflikt a agrese v komunikaci.
Rozhovor.
Komunikace ve skupině.
- Úvod do interpersonální komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
- SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
- doporučená literatura
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
- PALENČÁROVÁ, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
- PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- neurčeno
- KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
- DE VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Prezentace seminární práce
Interaktivní aktivity
Seminář s nácvikem
Využití audiovizuálních prostředků, které pomohou odhalit, příp. odstranit komunikační chyby - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
Seminární práce - Informace učitele
- Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 3 stran z oblasti pedagogické komunikace, jedná se o analýzu vlastního komunikačního stylu a rozbor komunikačního procesu s žákem nebo se skupinou žáků. V rámci ústní zkoušky student prokáže znalost komunikačních dovedností se zaměřením na pedagogickou komunikaci.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UPPV00092