FVP:UPPVBK008 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
UPPVBK008 Vývojová psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- Pá 8. 3. Pá 13:55–16:20 C308, Pá 12. 4. Pá 13:55–16:20 C308, Pá 26. 4. Pá 13:55–16:20 C205
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a ukotvit ji v systému psychologických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří, včetně nejčastěji se vyskytujících sociálně patologických jevech v jednotlivých obdobích. Pozornost je současně věnována souvisejícím vývojovým teoriím, základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje člověka. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce.
- Osnova
- 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie.
2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje.
4. Prenatální a novorozenecké období.
5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
- 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy vývojové psychologie. Studijní opora. Opava: Slezský univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2013. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. info
- Šimíčková-Čížková, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc, UP, 1010. info
- doporučená literatura
- V. Mezi dětstvím a dospělostí. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1. info
- TYRLÍK, M., ed. Zátěž v adolescenci. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6042-5. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
- VAŠUTOVÁ, M. Základy biodromální psychologie. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-934-6. info
- ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. info
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1. info
- LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., akt. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
- MACEK, P. Adolescence. 2., upr. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7. info
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Referát
Test odborné slovní zásoby 1 (pokročilí)
KET SPEAKING (Začátečníci) - Informace učitele
- Požadavky na studenta
Účast na přednáškách doporučená, účast na seminářích povinná. Vypracování seminární práce (v rozsahu min. 10 stran) podle zvoleného tématu schváleného vyučujícím. Minimální úspěšnost 75 procent. Písemná zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UPPVBK008