FVP:UPPVBP056 Základy andragogiky - Informace o předmětu
UPPVBP056 Základy andragogiky
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 13:05–13:50 C206
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
viz výše - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do systému edukace dospělých v konceptu CŽU, klíčových pojmů a aspektů teorie a praxe, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů andragogiky, jejího obsahu dle subsystémů, také forem, metod a prostředků. Student by si měl osvojit právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologické; porozumět vzájemným vztahům systémových prvků a podmínek edukace dospělých.
- Osnova
- 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
2. Andragogika v systému věd o výchově (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie), v kontextu CŽU a v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku; jejich postavení a vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
3. Andragogika jako samostatná věda, cíl a předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - obecná, profesní, kulturní a integrální andragogika.
5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty a aktivity (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR; konference UNESCO o VD.
7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky, technologie, podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
8. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, kompetence.
9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní a androdidaktické kompetence.
10. Vývoj vzdělávání dospělých ve světě.
11. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých, mezinárodní projekty, sítě, kooperace.
13. Andragogika v systému řízení lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty.
- 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2014. Dostupné z web-site FVP SLU. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. (s. 42-47) in VETEŠKA, J. info
- MPSV ČR. Strategie přípravy na stárnutí 2018 - 2022. Praha, 2018. info
- KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zaměstnanecká edukológia. (encyklopedické heslo s. 1072 - 1074) in ŠVEC, Š. (ed.) Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-3747-2. info
- KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika. (encyklopedické heslo s. 1081 - 1086) in ŠVEC, Š. (ed.) Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-3747-2. info
- DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
- JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
- BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Zápočtový test
- Informace učitele
- Studium základní a doporučené literatury + přednášek; zápočtový test (zisk min. 75% z možných 100 bodů).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2020/UPPVBP056