UVSRPCP028 Poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Pavelek, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Rozvrh
Čt 15:35–16:20 C201
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UVSRPCP028/A: Čt 16:25–17:10 C201, M. Pilát
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Zpracování seminární práce, povinná účast na seminářích je minimálně 70%. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace v rozsahu minimálně 7 stran. Zvolenou sociální situaci zařadí do systému sociálního zabezpečení a navrhnou řešení této situace. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Zpracované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Písemná zkouška, součásti kurzu jsou také semináře, které se věnují dalšímu a hlubšímu rozboru problémů, které navazují na přednášky. Studenti vytvoří skupiny (2-3), každá charakterizuje vybranou cílovou skupinu klientů – oblast poradenství. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace, který budou prezentovat na semináři. Popíší výhody a nevýhody práce s touto skupinou klientů – oblasti poradenství a systém dávek a služeb pro danou skupinu – oblast poradenství. Součástí prezentace je modelování práce s klientem, modelování bude reflektováno ve skupině. Zpracované a prezentované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu (anotace)
Cílem předmětu poradenství je pomoci studentům orientovat se ve společenských vztazích, které se týkají určitých forem prevence, zmírňování dopadů a pomoci v tíživých sociálních situacích lidí, kteří v důsledku jisté sociální události (návrat z výkonu trestu, invalidity apod.) potřebují pomoc. Jde o interdisciplinárně pojatý předmět, který vychází zejména z novějších poznatků psychologie, poradenství a z aplikace právních norem, jehož dalším cílem je osvojení základních postupů práce v hlavních oblastech poradenství a společné formulování předpokladů pro uvedenou činnost.
Získané způsobilosti
Odborné znalosti
Student získá a prokáže znalost základní problematiky poradenství a umí poskytnout poradenskou pomoc v oblasti vybraných sociálních situacích pomocí metod a fází poradenského procesu.
Odborné dovednosti
Student se dokáže orientovat v problematice poradenského procesu a jeho fázích, bude se orientovat v základních charakteristikách osobnosti poradce a dokáže aplikovat metody a formy poradenské práce. Spolehlivě se orientuje v právu sociálního zabezpečení, nemocenského a zdravotního pojištění a důchodového pojištění. Student je vybaven dovednostmi v oblasti stanovení životního a existenčního minima a je schopen klientům orientačně nabídnout, zda mají nárok na výplatu dávek pomoci v hmotné nouzi a státní sociální podpory. Dále je schopen nabídnou poskytnutí služeb a dávek pro vybrané cílové skupiny klientů.
Obecná způsobilost
Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení vybraných skupin klientů a v rámci poradenského procesu dokáže navrhovat řešení vzniklé sociální situace a možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude rovněž reagovat na specifické znaky cílových skupin klientů. Metodami výuky předmětu je současně podpořen rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • Obsah
    PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
    1.Problematika poradenství, poradenský proces a jeho fáze.
    2.Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, společenská a legislativní východiska.
    3.Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, obsah.
    doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D
    1.Školní poradenské pracoviště.
    2.Školská poradenská zařízení
    JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
    1.Právní poradenství, obecná charakteristika
    2.Vybrané kapitoly z oblasti právního poradenství (výkon advokacie a notářství, výkon exekutorské činnosti, postavení soudního znalce, předmět jeho činnosti, účast na soudním jednání)
    3.Právní klinika (studenti pod odborným dohledem si osvojí postup při realizaci interakce s účastníky řízení na základě konkrétních případů)
    Mgr. Ondřej Pavelek, Ph.D.
    1.Pracovněprávní poradenství
    2.Pracovněprávní poradenství
    3.Rodinná mediace z pohledu práva
Literatura
    povinná literatura
  • KREBS, Vojtěch a kolektiv. Sociální politika. 6. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-921-2.
  • MACH, Petr a Eva Janečková. Zákon o sociálních službách. Komentář. Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-70-80-75252-246-7.
  • TOMEŠ, Igor. Sociální správa: úvod do teorie a praxe. Praha: Vyd. 2, rozš. a přeprac. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-483-0.
  • PILÁT, Miroslav. Poradenství v sociální práci. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Elektronická studijní opora.
  • MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. info
  • KAHOUN, V. a kolektiv. Sociální zabezpečení. Vybrané kapitoly. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-733-0. info
    doporučená literatura
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů.
  • KRÁLOVÁ, Jarmila a Eva RÁŽOVÁ. Sociální služby a příspěvek na péči. 4. aktualizované a přepracované vydání. Olomouc: ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-748-5.
  • Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
  • PILÁT, Miroslav. Social reform 2012 i the Czech Republic-chosen aspects. In ŽILOVÁ, Anna, Alena NOVOTNÁ, Venus M. JOSEPH & al. European and global contexts of poverty in the period of social and demographic transformations of the society. Milano: EDUCatt, 2014, s. 179-188, 208 s. ISBN 978-88-6780-072-8. info
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
  • SCHNEIDEROVÁ, A. Základy poradenství. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita,, 2009. ISBN 978-80-7368-523-2. info
Informace učitele
Zpracování seminární práce, povinná účast na seminářích je minimálně 70%. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace v rozsahu minimálně 7 stran. Zvolenou sociální situaci zařadí do systému sociálního zabezpečení a navrhnou řešení této situace. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Zpracované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Písemná zkouška, součásti kurzu jsou také semináře, které se věnují dalšímu a hlubšímu rozboru problémů, které navazují na přednášky. Studenti vytvoří skupiny (2-3), každá charakterizuje vybranou cílovou skupinu klientů – oblast poradenství. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace, který budou prezentovat na semináři. Popíší výhody a nevýhody práce s touto skupinou klientů – oblasti poradenství a systém dávek a služeb pro danou skupinu – oblast poradenství. Součástí prezentace je modelování práce s klientem, modelování bude reflektováno ve skupině.
Zpracované a prezentované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.