PV24TP045 Základy poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je se seznámit studenty s poradenstvím jako profesí, vědou a teorií. Dalším cílem je poskytnout studentům přehled o institicionalizaci a specifikách poradenství v třech vybraných resortechech - školství, sociální věcí a zdravotnicví. V rámci předmětu poskytnout přehled základních poradenských teorií a přístupů a představit motivační rozhovory a jejich využití v poradenské praxi.
Výstupy z učení
Studující bude umět: vymezit poradenství jako profesi, vědu a teorii. objasnit institucionalizaci poradenství v resortech školství, sociálních věcí a zdravotnictví pojmenovat a kriticky reflektovat specifika poradenství v školství, v resortu sociální věcí a práce a zdravotnictví Studující bude rozumět odlišnostem základních teorií a přístupů uplatňovaných v poradenství. Studující bude umět aplikovat principy a vybrané techniky motivačních rozhovorů v poradenské praxi.
Osnova
  • 1.Poradenství – vymezení a charakter poradenství. 2.Poradenské systémy a jejich popis. Typologizace poradenské pomoci 3.Poradenské teorie a přístupy. 4.Poradenství jako profese. Kompetence poradenských pracovníků. 5.Poradenství v oblasti resortu školství 6.Pedagogicko-psychologické poradenství. 7.Výchovné a kariérní poradenství. 8.Speciálně pedagogické poradenství. 9.Poradenství v oblasti resortu práce a sociálních věcí 10.Poradenství v oblasti resortu zdravotnictví 11.Motivační rozhovory 12.Vybrané techniky motivačních rozhovorů
Literatura
    povinná literatura
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MERTIN, Václav a kol. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • CULLEY, Sue a BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. Spektrum; 60. ISBN 978-80-7367-452-6.
  • HORSKÁ, Bohuslava, LÁSKOVÁ, Andrea a PTÁČEK, Ladislav. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 197 s. Učebnice pro obor sociální práce;ISBN 978-80-7419-034-6.
    doporučená literatura
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
  • MAHROVÁ, Gabriela a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2138-5.
  • STUDENT, Johann-Christoph, MÜHLUM, Albert a STUDENT, Ute. Sociální práce v hospici a paliativní péče. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 161 s. ISBN 80-7319-059-1.
  • DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Poradenská a sociální psychologie práce. Vydání první. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 95 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-69-0.
  • DRYDEN, Windy. Poradenství. Praha: Portál, 2008. 117 s. Stručný přehled. ISBN 978-80-7367-371-0.
  • PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.
  • SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství: učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-523-2.
  • BOBEK, Milan a PENIŠKA, Petr. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing, 2008. 286 s.
  • VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2020. 543 stran. ISBN 978-80-262-1704-6.
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-7315-169-0.
Výukové metody
Výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů.
Aktivizující metody - Brainstorming, pozorování, interpretace procesů, metody situační, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Podmínky zapsání ke zkoušce: Zaslání seminární práce na téma Současný stav vybraného druhu poradensví v ČR v rozsahu min. 3 normostrany včetně závěru a uvedení použité literatury, citace dle normy ISO 690.
Termín (platné pro všechny): do 13.04.2023.
Zkouška - písemný test.
Informace učitele
Konzultační hodiny v LS online po předchozí domluvě emailem. Kontakt: tatiana.matulayova@fvp.slu.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/PV24TP045