UPPVBK024 Sociální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti v oblasti sociální pedagogiky. Studující si osvojí základní znalosti z výše uvedené oblasti, které studující mohou využít v praxi. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v oblasti sociální pedagogiky jako jedné z kodifikovaných pedagogických disciplín. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí popsat základní oblasti sociální pedagogiky. Zná základní strukturu sociální pedagogiky Odborné dovednosti: Student umí zvolit vhodné postupy při realizace sociálně pedagogických činností. Obecná způsobilost: Student dovede samostatně vyhledávat příležitosti, příklady dobré praxe, rizika v oblasti sociální pedagogiky. Příklady dobré praxe dokáže aplikovat v rámci vlastní činnosti.
Osnova
  • 1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky.
    2. Historie sociální pedagogiky.
    3. Sociální pedagogika a sociální práce - rozdíly, spojitosti.
    4. Sociální pedagogika a pedagogika volného času - rozdíly, spojitosti.
    5. Výchova a manipulace - techniky, prostředky, pozitivní využití.
    6. Prostředí - typologie, vlivy, funkce.
    7. Metody sociálně pedagogické činnosti.
    8. Pedagogizace prostředí.
    9. Výchova kulturních návyků.
    10. Demografická charakteristika ČR a z ní vyplývající problémy v oblasti sociální pedagogiky.
    11. Osobnost sociálního pedagoga.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • BERG, G., POL, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
    doporučená literatura
  • webové stránky Českého statistického úřadu - www.czso.cz. info
  • WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Nedílnou součástí bude také hodnocení seminární práce studenta
Informace učitele
1. Zadání seminární práce (v rozsahu min. 5 mormostran) se vztahem k problematice sociální pedagogiky a prevence. Termín odevzdání je 2 týdny před zkouškovým obdobím. Metodické listy jsou hodnoceny na základě kvality odpovídající vysokoškolskému studiu, odborného zpracování a použitých zdrojů. Nevyhovující práce budou studentům vráceny k přepracování.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, léto 2024.