UPPVIP015 Sociální komunikace v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
St 14:45–15:30 C208
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP015/A: St 15:35–16:20 C208, L. Drotárová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/5, pouze zareg.: 1/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace. Základem jsou strategie sociálního jednání a poznatky z interpersonální komunikace. Pozornost je věnována také samotným komunikačním dovednostem a předcházení konfliktům a agresi v mezilidských vztazích. Současně je důraz kladen na používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru. Cílem předmětu je vytvořit teoretický rámec pro praktické využívání komunikačních strategií při sociální komunikaci. Nedílnou součástí předmětu jsou praktické semináře.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - používat základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace; - aplikovat specifické komunikační postupy; - používat komunikační dovednosti při rozhovoru; - předcházet pomocí komunikačních strategií konfliktům v komunikaci; - používat techniky aktivního naslouchání; - aplikovat zásady poradenského rozhovoru;
Osnova
  • 1. Osobnostní nároky a profesní kompetence pracovníka v pomáhajících profesích.
  • 2.Specifika komunikace v pomáhajících profesích.
  • 3. Úvod do komunikace, pojmy, obsahová a vztahová rovina komunikace.
  • 4. Komunikační proces, struktura, překážky, doporučení.
  • 5. Neverbální komunikace, složky, hlasová hygiena, doporučení.
  • 6. Verbální komunikace, význam, obsahová stránka řeči. Otázky - typy. Doporučení pro optimalizaci verbální komunikace.
  • 7. Neverbální komunikace. Řeč těla. Image.
  • 8. Aktivní naslouchání, techniky.
  • 9. Empatie. Emoční inteligence.
  • 10. Poradenský rozhovor, fáze, doporučení.
  • 11. Přístupy u specifických typů klientů.
  • 12. Konflikt, asertivní chování, doporučení.
Literatura
    povinná literatura
  • DLABAL, Martin. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1806-7.
  • QUISOVÁ, Silvie. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. Opava, 2020, 120 s. info
    doporučená literatura
  • ČENĚK, Jiří; SMOLÍK, Josef; VYKOUKALOVÁ, Zdeňka. Interkulturní psychologie: Vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
  • HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1850-0.
  • BERNE, Eric. Ako sa ľudia hrajú: Psychológia ľudských vzťahov. Bratislava: Aktuell, 2019. ISBN 978-80-8172-058-1.
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace – Řeč života. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
  • SOLLÁROVÁ, Eva; SLAMĚNÍK, Ivan; VÝROST, Jozef. Sociální psychologie: Teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
  • SLAMĚNÍK, Ivan; VÝROST, Jozef. Sociální psychologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1428-8.
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Interaktivní aktivity
Skupinové aktivity během semestru
Přednáška s ukázkami
Seminář s nácvikem
Metody hodnocení
seminární práce dle pokynů vyučujícího
aktivita v semináři
docházka do semináře
Průběžné skupinové aktivity během semestru
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVIP015