UPPVIP044 Menšinové kultury

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Po 17. 2. až Ne 13. 4. Čt 8:05–8:50 C309
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP044/A: Po 17. 2. až Ne 13. 4. Čt 8:55–9:40 C309, J. Kočí
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Základní konstrukty a terminologická východiska
  • 2. Typologie menšinových kultur v českém kontextu
  • 3. Cílové a dominantní skupiny, útlak a jeho formy
  • 4. Protipředsudkové vzdělávání, postojová a názorová schémata
  • 5. Multikulturní výchova ve školním vzdělávání
  • 6. Multikulturní pedagog, osobní profil a jeho kompetence
  • 7. Náboženské skupiny a jejich kontextuální souvislosti
  • 8. Migrace jako společenský problém
  • 9. Romské skupiny a jejich kontextuální souvislosti
  • 10. Vietnamské skupiny a jejich kontextuální souvislosti
  • 11. Sexualita a její kontextuální souvislosti
  • 12. Intaktní a lidé se zdravotním postižením, znevýhodněním
  • 13. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
    doporučená literatura
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance: informace o národnostních menšinách: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073671822.
  • TESAŘ, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
  • LÉVI-STRAUSS, C. Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2098-5.
  • MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res /data/011/001326.pdf.
  • HIRT, T. a JAKOUBEK, M. (ed.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M. a GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • BANKS, J. A., McGEE BANKS, CH. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives, 9th Edition. 2015. ISBN 978-1-119-22755-7.
    neurčeno
  • Zákon č. 273/2001 Sb. Zákon o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů.
Výukové metody
přednáška, diskuze, skupinová práce, práce s textem
Metody hodnocení
aktivní účast na seminářích, písemná zkouška v rozsahu povinné literatury a přednášek
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVIP044