FVP:UPPVIP060 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
UPPVIP060 Pedagogická diagnostika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Šenkeříková (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UPPVIP060/A: Út 11:25–13:00 C309, Z. Šenkeříková
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Osnova
- Pedagogická diagnostika jako věda, obsah, vymezení a její postavení v systému věd.
Školní diagnostika.
Zásady objektivního hodnocení a klasifikace ve školách.
Způsoby vedení evidence a záznamů o žákovi (pozorovací arch).
Objektivní a subjektivní překážky poznávání osobnosti.
Diagnostika rozvoje osobnosti (jednotlivé oblasti osobnosti).
Metody diagnostiky. Vypracování a obsah charakteristiky žáka.
Diagnostika školní třídy Charakteristika pozitivního klimatu (atmosféra a klima).
Diagnostika školní zralosti.
- Pedagogická diagnostika jako věda, obsah, vymezení a její postavení v systému věd.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
- BARTOŇOVÁ, M.; OPATŘILOVÁ, D. a VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Školní zralost. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
- MERTIN, V. a KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
- doporučená literatura
- RÁDLOVÁ, E. Speciálně pedagogická diagnostika. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-114-7.
- KREJČOVÁ, L. Dyslexie: psychologické souvislosti. Psyché. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
- SNOWLING, M. J. Dyslexia. Malden: Blackwell Publishers, 2000. ISBN 0-631-20574-8.
- ZELINKOVÁ, O. a ČEDÍK, M. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Rádci pro zdraví. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
- JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. -
- JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. 2. vyd., 1. vyd. ve Wolters Kluwer ČR. Praha: Wolters Kluwer, 2023.
- Metody hodnocení
- Vypracovaní seminarní práce z pedagogické diagnostiky ve vybrané oblasti edukační reality.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVIP060