UPPVIP060 Pedagogická diagnostika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Šenkeříková (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVIP060/A: Út 11:25–13:00 C309, Z. Šenkeříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Pedagogická diagnostika jako věda, obsah, vymezení a její postavení v systému věd.
    Školní diagnostika.
    Zásady objektivního hodnocení a klasifikace ve školách.
    Způsoby vedení evidence a záznamů o žákovi (pozorovací arch).
    Objektivní a subjektivní překážky poznávání osobnosti.
    Diagnostika rozvoje osobnosti (jednotlivé oblasti osobnosti).
    Metody diagnostiky. Vypracování a obsah charakteristiky žáka.
    Diagnostika školní třídy Charakteristika pozitivního klimatu (atmosféra a klima).
    Diagnostika školní zralosti.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • BARTOŇOVÁ, M.; OPATŘILOVÁ, D. a VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Školní zralost. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
  • MERTIN, V. a KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
    doporučená literatura
  • RÁDLOVÁ, E. Speciálně pedagogická diagnostika. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-114-7.
  • KREJČOVÁ, L. Dyslexie: psychologické souvislosti. Psyché. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
  • SNOWLING, M. J. Dyslexia. Malden: Blackwell Publishers, 2000. ISBN 0-631-20574-8.
  • ZELINKOVÁ, O. a ČEDÍK, M. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Rádci pro zdraví. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. -
  • JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. 2. vyd., 1. vyd. ve Wolters Kluwer ČR. Praha: Wolters Kluwer, 2023.
Metody hodnocení
Vypracovaní seminarní práce z pedagogické diagnostiky ve vybrané oblasti edukační reality.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVIP060