UPPVPK006 Sociální komunikace v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Sociální komunikace v pomáhajících profesích úzce navazuje na sociální psychologii. Smyslem předmětu je seznámit studenty se specifickými komunikačními postupy u pracovníků v pomáhajících profesích a rozšířit jejich vědomosti v předcházení nedorozuměním v mezilidské komunikaci. Dále si předmět klade za cíl, aby studenti porozuměli významu používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru a získali nové strategie ve zvládání konfliktu a agrese v komunikačním procesu.
Osnova
  • Integrace již osvojených témat.
    Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích.
    Verbální komunikace a technika mluveného slova.
    Řeč těla. Image.
    Aktivní naslouchání.
    Empatie. Emoční inteligence.
    Konflikt a agrese v komunikaci.
    Poradenský rozhovor.
    Komunikace ve skupině.
    Specifika komunikace v pomáhajících profesích.
    Svízelné typy uživatelů.
    Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. A KOL. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 1999. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
    neurčeno
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
  • PEASE, A. Řeč těla. Jak porozumět druhým z jejich gest, miminky a postojů těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2. info
  • HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma, 1997. info
  • MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Demonstrace
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Předmět je ukončen zkouškou - písemným testem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.