UPPVP0148 Preventivní programy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty připravit si preventivní program na určité téma u umět jej realizovat přímo v praxi u dětí vybrané základní školy. Součástí realizace předmětu budou cvičné videonahrávky výstupů, které poskytnou studentovi zpětnou vazbu, s níž bude dále s pedagogem pracovat.
Osnova
  • Studenti budou pracovat ve třech skupinách , vedeni třemi pedagogy. Rozdělení do jednotlivých skupin se uskuteční první vyučovací hodinu podle výběru témat jednotlivých preventivních programů. Témata preventivních programů:
    - Programy interkulturního vzdělávání (MKV)
    - Prevence užívání návykových látek
    - Extremismus (rasismus, neonacismus, xenofobie)
    - Komunikace a řešení konfliktů
    - Nenechám si ubližovat (týrání a zneužívání)
    - Všichni všechno o tobě vědí (facebook, chat, mobily) ? kyberšikana
    - Třídní kolektiv, klima třídy
    - Povolené a nepovolené dotyky - CAN syndrom
    - Kamarádství si představuji jinak (šikana)
    Struktura předmětu:
    1. Informace o zásadách práce se třídou (společné)
    2. Příprava preventivního programu z hlediska teoretického základu (zjištění co nejvíce odborných informací o vybraném tématu)
    3. Příprava interaktivní části preventivního programu ? ?her? pro práci se třídou
    4. Vyzkoušení si výstupu před ostatními kolegy ze semináře, rozbor, zpětná vazba
    5. Realizace preventivního programu na vybrané základní škole (zajistí garant předmětu), videonahrávka
    6. Rozbor prezentace ve třídě s pomocí videonahrávek a poznatků pedagoga a ostatních studentů, případná úprava preventivního programu dle této zpětné vazby
    7. Supervizní seminář všech skupin.
Literatura
    doporučená literatura
  • LISÁ, E. A KOL. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • STANG, J., MIKOVÁ, Š. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-587-5. info
  • MILFAIT, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-320-8. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • ERIKSEN, THOMA H. Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, s.r.o., 2008. info
  • Kolektiv autorů občanského sdružení SANANIM. Drogy - otázky a odpovědi. Praha: Portál, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-223-2. info
  • CÍLKOVÁ EVA, SCHÖNEROVÁ PETRA. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. info
  • ERIKSEN, THOMA H. Antropologie multikulturních společností? Rozumět identitě. Praha: Triton, 2006. info
  • KOLÁŘ M. Bolest šikanování. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • ERKERT A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • DANICS, ŠTEFAN. Extremismus : řešení krizových situací. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. info
  • CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, s.r.o., 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • Barša, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: CDK, 2003. info
  • NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PRNICOVÁ, H. Jak předcházet problémům s návykovými látkami na základních a středních školách - Příručka pro pedagogy. Praha: Sportpropag, a.s., 1996. info
Informace učitele
Aktivní účast na semináři, schopnost práce s dětmi, teoretické znalosti o vybraných sociálně patologických jevech.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.