UVSRPV0080 Komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je především rozvoj komunikačních dovedností, které se formou praktických zážitkových cvičení zdokonalují. Soustředíme s především na vedení rozhovoru, řešení konfliktu, možnosti vyjednávání. Cvičíme rovněž projev, techniky přesvědčování a vedení porady. Je využívána videokamera, prostřednictvím zpětné vazby má každý student možnost posoudit svoje projevy a rozvíjet schopnost komunikovat tak, aby jeho komunikace dosahovala žádoucí efekt v konkrétním komunikačním kontextu. Pro komunikaci užíváme témata, která vycházejí z aktuálních problémů ve společnosti nebo ze zájmu studentů. Na semináři je požadováno, aby si každý student připravil krátký projev na libovolné téma. Dalším úkolem je napsání eseje v rozsahu 4 stran, téma bude upřesněno v průběhu výuky.
Osnova
  • 1. Neverbální komunikace v praxi - mimika, haptika, proxemika, posturologie, kinezika
    2. Neverbální komunikace - paralingvistika, komunikace prostřednictvím předmětů
    3. Verbální komunikace
    4. Vedení rozhovoru
    5. Příprava veřejného projevu a jeho přednes
    6. Vedení porady
    7. Konflikt - porozumění konfliktu, přístupy ke konfliktu
    8. Způsoby řešení konfliktu
    9. Vyjednávání a úloha mediátora. Dohoda
    10. Účinná argumentace. Přesvědčování
    11. Asertivní techniky
    12. Týmová spolupráce
Literatura
    povinná literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. info
  • BELZ, H., SIEGRIST M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktu. Praha: Management Press, 2000. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
    doporučená literatura
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
  • TERMANN, S. Umění přesvědčit a vyjednat. Praha, Grada, 2002. ISBN 80-247-0304-1. info
  • ŠULEŘ, O. Jak vést a řídit porady. Praha: Computer Press, 2001. info
  • KNAPP, M.L., VANGELISTI, J. Interpersonal Communication and Human Relationship. Boston: Allyn§Bacon, 2000. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
  • URY, W. Jak překonat nesouhlas. Praha: Management Press, 1995. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-85623-84-6. info
  • FISHER, R., PATTON, W., Ury W. Dohoda jistá. Praha: Management Press, 1994. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Aktivní účast v sebezkušenostně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (oblasti a způsoby komunikace, proměnné komunikačního kontextu, verbální a neverbální komunikace) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, způsoby řešení konfliktu, prezentace projevu).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.