UPPV00136 Pedagogická praktika I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00020 Základy pedagogiky
Splněné studijní požadavky ze Základů pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktická aplikace poznatků nabytých především v předmětu didaktika. Předmět bude zaměřen zejména na praktický nácvik a řešení situací, které se mohou vyskytnout při výchovně vzdělávací práci učitele. Pozornost bude věnována rozvoji teoretických poznatků, ale zejména praktických dovedností, jak situace vyskytující se ve škole zvládnout. Předmět bude strukturován zejména z pohledu studentů - budoucích učitelů na středních školách.
Osnova
  • Hodnocení vyučovací hodiny, pozorovací záznamy.
    Náslech ve výuce na vybrané střední škole. Rozbor náslechových hodin.
    Mikrovýstup s vlastním tématem vyučovací hodiny.
    Slovní hodnocení žáků. Praktický nácvik.
    Práce se základními pedagogickými dokumenty.
    Motivace ve výuce. Praktický nácvik.
    Skupinové vyučování. Praktický nácvik.
Literatura
    povinná literatura
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7. info
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029. info
  • ČECHOVÁ, B. A KOL. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: www.scio.cz, s.r.o., 2006. ISBN 80-86910-53-9. info
  • KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4668-4. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
    doporučená literatura
  • AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
  • CAMPBELL, J. R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-516-4. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
  • HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SILBERMAN, M., LAWSON, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
  • ŠVEC, V., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
  • KRET, E. Učíme (se) jinak: nápady a rady pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
  • SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Referát
Informace učitele
Zápočet bude udělen na základě absolvování seminární výuky (povoleny jsou dvě absence za semestr) a splnění úkolů z ní vyplývajících.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.