UPPVBD021 Supervize odborné praxe

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je reflexe odborné praxe v rámci supervize, která vede studenta k získávání těchto základních dovedností a v oblasti supervize. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o formách a cílech supervize včetně základních supervizních přístupů a etických zásad supervize. Pozornost je rovněž věnována procesu přípravy, vyjednávání a obsahu supervizního kontraktu. Předmět akcentuje skupinovou supervizní práci, týmovou supervizi včetně uplatnění Bálintovských skupin v supervizi. Studenti jsou seznámeni se základními informacemi využití transakční analýzy a psychodramatu v supervizi a vybranými supervizními technikami. Záměrem předmětu je zajistit funkční propojení teoretické báze s praktickou aplikací získaných poznatků. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních forem a cílů supervize a jejich přístupů a bude znát etické zásady supervize. Umí charakterizovat podstatné znaky supervizního kontraktu, skupinové a týmové supervize a bude se orientovat ve vybraných supervizních technikách. Odborné dovednosti: Student dokáže spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu, nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize, pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora, pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky, být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci a využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v praxi sociální práce. Student bude dále umět aktivně spolupracovat v supervizní skupině, poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině, využívat supervizi při řešení složitých případů klientů, využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži, identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi, průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize. Obecná způsobilost: Student je schopen definovat pojem supervize a identifikovat jednotlivé formy, metody a supervizní přístupy. Zná etické principy supervize, má základní znalosti o možnostech, struktuře a obsahu supervizního kontraktu a rovněž zná možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize. Student chápe supervizi jako součást profese sociální práce a zná možnosti dalšího vzdělávání v supervizi. Student je odpovědný vůči sobě, klientům a profesi, přijímá etické principy sociální práce, rozumí jim a uplatňuje je v praxi, přijímá supervizi jako prostředek vlastního odborného růstu.
Osnova
  • 1. Supervize v ČR. Formy a cíle supervize. Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize.
    2. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu.
    3. Supervizní kontrakt. Vyjednávání a obsah kontraktu.
    4. Skupinová práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou.
    5. Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura a proces ve skupinové supervizi.
    6. Základní principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce.
    7. Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu.
    8. Týmová supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. Prví setkání se supervidovanými a kontrakt s týmem. Vlastní proces supervize.
    9. Týmová supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize.
    10. Bálintovské skupiny. Bálintovská skupina a supervize. Struktura Bálintovských skupin.
    11. Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc.
    12. Využití psychodramatu v supervizi. Jeviště. Výměna rolí, změna rolí, interview. Význam skupiny, jednání na nečisto a zpětná vazba.
    13. Vybrané techniky v supervizní práci. Modelování situací, hraní rolí, kreslení map, využívání videozáznamu, focusing.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
  • PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Bálint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8. info
  • HAWKINS, P., SHOHET R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9. info
  • MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. info
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5. info
    doporučená literatura
  • PETITCOLLIN, CH. Oběť, kat a zachránce ve vztazích a komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-362-8. info
  • BÄRTLOVÁ, E. Supervize v sociální práci. Ústí nad Labem: FSE UJEP, 2007. ISBN 978-807044-952-3. info
  • CARROLL, M., THOLSTRUPOVÁ, M. Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5. info
  • Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9. info
  • PAGE, S., WOSKET W. Úvod do supervize: cyklický model. Tišnov: Sdružení SCAN, 2002. ISBN 80-86620-002-X. info
Informace učitele
Podmínkou k získání zápočtu je zpracování stati v minimálním rozsahu 5 normostran na téma, které si student vybere ze sylabu předmětu. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického rámce
a schopnost promítnout teoretické poznatky do praxe. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Zpracovaná stať je podmínkou k získání zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.