UPPVBP068 Preventivní programy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby preventivních programů. Předmět vychází ze struktury a pojetí preventivního programu. Pozornost bude věnována postupu při zpracování preventivního programu a pravidlům vytvoření takové školy, kde se žák bude cítit bezpečně. Poukázáno bude na dovednosti pro život. Nedílnou součástí předmětu budou návrhy obsahu minimální preventivního programu pro jednotlivé formy rizikového chování a věkové skupiny dětí ZŠ. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student bude znát základní odborné pojmy z problematiky prevence rizikového chování. Získá a prokáže znalosti zejména z oblasti primární prevence rizikového chování v prostředí základní a střední školy. Odborné dovednosti: Student bude umět vyhledat a zpracovat relevantní informace vztahující se k problematice tvorby preventivního programu. Bude schopen navrhnout podobu konkrétního preventivního programu na dané téma. Obecná způsobilost (kompetence): Student bude umět spolupracovat s dalšími odborníky (členy multidisciplinárního týmu). Bude umět absolvováním předmětu využívat vědomosti a dovednosti, jež mu pomohou reagovat na potřeby škol z oblasti prevence sociálně patologických jevů.
Osnova
  • 1. Struktura a pojetí preventivního programu a jak s návrhem jeho podoby pracovat
    2. Postup při zpracování minimální preventivního programu
    3. Pravidla pro vytvoření bezpečné školy
    4. Dovednosti pro život - dovednosti sebeovlivnění, sociální dovednosti
    5. Návrhy obsahu minimální preventivního programu pro jednotlivé formy rizikového chování a věkové skupiny dětí ZŠ
Literatura
    povinná literatura
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • SMÉKALOVÁ, Etel et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: V nakl. Albert vydala katedra psycholo, 2007. ISBN 978-80-7326-118-4. info
  • NEŠPOR, K. Metodika prevence ve školním prostředí. Praha: Fontis pro MŠMT, 2003. info
    doporučená literatura
  • ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. a kol. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. info
  • MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
  • NEŠPOR, K., CSÉMY, L. & PERNICOVÁ, H. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag, 1999. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.