UPPVU0015 Pedagogická psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Výborné znalosti psychologie a pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na psychologické i pedagogické disciplíny a završuje tak propojení teoretických poznatků a praktických dovedností v rámci profesionálních kompetencí celé pregraduální učitelské přípravy. Předmět tvoří v první části témata z teoretické oblasti, student se seznámí se vznikem a vývojem pedagogické psychologie a aktuálními metodami pedagogické psychologie. Druhá část zahrnuje témata související přímo s pedagogickou praxí, student se naučí nahlížet na problematiku osobnosti učitele a žáka v kontextu vzájemných vztahů během výchovně-vzdělávacího procesu. Dalším cílem předmětu je porozumění studenta vlivu osobnostních složek všech aktérů na výchovně-vzdělávací proces a věnovat pozornost dalším specifikám školního procesu z pedagogicko-psychologického pohledu. Odborné znalosti: Student získá orientaci v systému disciplín souvisejících s pedagogickou psychologií a prokáže znalosti historie oboru a samotného předmětu pedagogické psychologie. Student umí definovat hlavní problémy pedagogické psychologie a využívat poznatky v pedagogické praxi. Odborné dovednosti: Student se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané poznatky v praxi. Obecná způsobilosti: Student dokáže propojit poznatky z psychologie a pedagogiky a tudíž vnímat problematiku vzdělávání a výchovy člověka komplexně. Student se dokáže samostatně a odpovědně rozhodovat při analýze vlastní osobnosti i osobnosti žáka a zvolit vhodnou strategii pro výchovně vzdělávací proces. Student aplikuje poznatky pedagogické psychologie do interakce mezi učitelem a žákem, efektivně ovlivňuje motivační procesy žáka a dokáže řešit problémy ve školní praxi.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Vznik a vývoj pedagogické psychologie. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
    2. Metody pedagogické psychologie.
    3. Osobnost učitele
    4. Osobnost žáka
    5. Vztahy mezi žákem a učitelem.
    6. Žák a motivace
    7. Žák a tvořivost
    8. Žák, jeho emoce a učení.
    9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces.
    10. Agresivní chování ve školním prostředí.
    11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování.
    12. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.
    13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
  • KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
  • JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
    doporučená literatura
  • CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
  • PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. info
  • HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
  • DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Laboratorní praktika
Interaktivní aktivity
Metody hodnocení
Zkouška
Zápočet
Informace učitele
Student, který získá zápočet ze Semináře z pedagogické psychologie se může dostavit k ústní zkoušce. Zde prokáže své znalosti získané na přednáškách i studiem literatury. U zkoušky prezentuje jednu odbornou publikaci z doporučené nebo rozšiřující literatury nebo dle vlastního výběru.
Zápočet - student získá zápočet za aktivní účast na seminářích, zpracování analýzy problémové situace ze školní praxe v rozsahu 3 normostran a její prezentaci v semináři.
Zkouška ? hodnocení známkou - student, který získá zápočet ze semináře z pedagogické psychologie se může dostavit k ústní zkoušce. Zde prokáže své znalosti získané na přednáškách i studiem literatury. U zkoušky prezentuje jednu odbornou publikaci z doporučené nebo rozšiřující literatury nebo dle vlastního výběru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.