UPPVU1109 Teorie výchovy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie výchovy je předat studentům základní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Dalším cílem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti výchovy, psychologie výchovy pubertální, postpubertální a adolescentní mládeže, včetně instrumentálního arzenálu chování a dovedností z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
Osnova
  • 1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení pojmu výchova, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích.
    2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů).
    3. Složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět.
    4. Hodnoty a hodnotová orientace. Mravní výchova
    5. Výchova estetická a umělecká, výchova pracovní.
    6. Výchova tělesná a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
    7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel.
    8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě.
    9. Mediální výchova.
    10. Multikulturní výchova.
    11. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání.
    12. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Spolupráce rodiny a školy.
    13. Rodinná výchova.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6. info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
    doporučená literatura
  • BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • Miovský, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • Průcha, J (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
  • Machová, J, Kubátová, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • Čáp, J, Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, s. r. o., 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
Výukové metody
Monologické
Dialogické
Metody hodnocení
Známkou
Test
Informace učitele
Zkouška: - zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkoušky
seminární test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, referát o knize, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018.