UPPVU0500 Psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Státnicové okruhy UPPV z předmětu Psychologie
Osnova
  • Zkouška z psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
    Psychologie - okruhy
    1. Psychologie jako vědní disciplína. Hlavní psychologické směry a jejich představitelé.
    2. Poznávací procesy (čití, vnímání, pozornost, paměť a představivost).
    3. Myšlení a inteligence. Myšlenkové operace v jednotlivých stádiích vývoje dítěte.
    4. Psychologie osobnosti. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
    5. Konstituční a psychologické typologie osobnosti.
    6. Pojem "já", Allportovo proprium a vývoj osobnosti, obranné mechanismy.
    7. Struktura osobnosti. Aktivačně motivační, vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
    8. Temperament a třída. Žák a motivace. Tvořivost žáka.
    9. Předmět vývojové psychologie, duševní vývoj, činitelé a zákonitosti duševního vývoje, základní mechanismy vývoje. Stručná historie vývojové psychologie.
    10. Charakteristika mladšího školního věku z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    11. Charakteristika dospívání z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    12. Charakteristika dospělosti z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    13. Proces socializace. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
    14. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). Agresivní chování ve školním prostředí. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
    15. Struktura a dynamika sociální skupiny. Školní třída jako sociální skupina. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.