FVP:UPPVU1099 Úvod do andragogiky - Informace o předmětu
UPPVU1099 Úvod do andragogiky
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- studium základní a doporučené literatury + přednášek, + zápočtový test, + konzultace: live + e-mail
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do systému edukace dospělých v konceptu CŽU, klíčových pojmů a aspektů teorie a praxe, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů andragogiky, jejího obsahu dle subsystémů, také forem, metod a prostředků. Student by si měl osvojit právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologické; porozumět vzájemným vztahům systémových prvků a podmínek edukace dospělých.
- Osnova
- 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
2. Andragogika v systému věd o výchově (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie), v kontextu CŽV a v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku; jejich postavení a vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
3. Andragogika jako samostatná věda, cíl a předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - obecná, profesní, kulturní a integrální andragogika.
5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty a aktivity (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR; konference UNESCO o VD.
7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky, technologie, podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
8. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, kompetence.
9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní a androdidaktické kompetence.
10. Vývoj vzdělávání dospělých ve světě.
11. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých, mezinárodní projekty, sítě, kooperace.
13. Andragogika v systému řízení lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty.
- 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
- Literatura
- povinná literatura
- Rada vlády pro seniory a stárnutí populace. Strategie přípravy na stárnutí pro období 2018-2022. Praha - v přípravě, 2018. info
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 9788073294281. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. PRAHA: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7. info
- BENEŠ, M. Andragogika, 2. rozšiř. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 9788073294304. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- KALNICKÝ J. Základy andragogiky - studijní opora v elektronické podobě; přístupna na web-site FVP SLU. Opava: FVP SLU, 2014. info
- SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
- JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- student studuje povinnou a doporučenou literaturu a sám iniciativně vyhledává další zdroje k předmětu; zároveň plní úkoly ze studijní opory a dle pokynů je zasílá svému profesorovi předmětu; může konzultovat s profesorem kromě konzultačních hodin i přes e-mail; na závěr píše vědomostní test - pro udělení ZP musí získat min 75 bodů ze 100 možných.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2018/UPPVU1099