UPPVU1099 Úvod do andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
studium základní a doporučené literatury + přednášek, + zápočtový test, + konzultace: live + e-mail
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do systému edukace dospělých v konceptu CŽU, klíčových pojmů a aspektů teorie a praxe, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů andragogiky, jejího obsahu dle subsystémů, také forem, metod a prostředků. Student by si měl osvojit právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologické; porozumět vzájemným vztahům systémových prvků a podmínek edukace dospělých.
Osnova
  • 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
    2. Andragogika v systému věd o výchově (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie), v kontextu CŽV a v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku; jejich postavení a vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
    3. Andragogika jako samostatná věda, cíl a předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
    4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - obecná, profesní, kulturní a integrální andragogika.
    5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
    6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty a aktivity (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR; konference UNESCO o VD.
    7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky, technologie, podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
    8. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, kompetence.
    9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní a androdidaktické kompetence.
    10. Vývoj vzdělávání dospělých ve světě.
    11. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
    12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých, mezinárodní projekty, sítě, kooperace.
    13. Andragogika v systému řízení lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty.
Literatura
    povinná literatura
  • Rada vlády pro seniory a stárnutí populace. Strategie přípravy na stárnutí pro období 2018-2022. Praha - v přípravě, 2018. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 9788073294281. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. PRAHA: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7. info
  • BENEŠ, M. Andragogika, 2. rozšiř. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 9788073294304. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • KALNICKÝ J. Základy andragogiky - studijní opora v elektronické podobě; přístupna na web-site FVP SLU. Opava: FVP SLU, 2014. info
  • SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
student studuje povinnou a doporučenou literaturu a sám iniciativně vyhledává další zdroje k předmětu; zároveň plní úkoly ze studijní opory a dle pokynů je zasílá svému profesorovi předmětu; může konzultovat s profesorem kromě konzultačních hodin i přes e-mail; na závěr píše vědomostní test - pro udělení ZP musí získat min 75 bodů ze 100 možných.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2018/UPPVU1099