FVP:UPPVU1136 Pedagogická praktika I - Informace o předmětu
UPPVU1136 Pedagogická praktika I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je praktická aplikace poznatků nabytých především v předmětu pedagogika. Předmět bude zaměřen zejména na praktický nácvik a řešení situací, které se mohou vyskytnout při výchovně vzdělávací práci učitele. Pozornost bude věnována rozvoji teoretických poznatků, ale zejména praktických dovedností, jak situace vyskytující se ve škole zvládnout. Předmět bude strukturován zejména z pohledu studentů - budoucích učitelů na středních školách.
- Osnova
- 1. Teoretická deskripce problematiky školní výchovy - specifika, odlišnosti, charakteristika dané formy výchovy.
2. Práce s vybraným ŠVP - analýza výchovných aspektů.
3. Řešení modelové výchovné situace I - agresivní žák ve výuce. Praktický nácvik.
4. Řešení modelové výchovné situace II - konflikty s rodiči žáků. Praktický nácvik.
5. Řešení modelové výchovné situace III - specifika školních výletů, LVVZ aj. Praktický nácvik.
6. Výchova a manipulace ve výuce I (fragmentace, stereotypy, ingraciace) - příklady, ukázky. Praktický nácvik čeho se vyvarovat.
7. Výchova a manipulace ve výuce II (sentimentalizace, vyvolávání pocitů viny, odkazování na tlak skupiny) - příklady, ukázky. Praktický nácvik čeho se vyvarovat.
8. Nezáměrné a nepřímé výchovné působení osobou pedagoga.
- 1. Teoretická deskripce problematiky školní výchovy - specifika, odlišnosti, charakteristika dané formy výchovy.
- Literatura
- povinná literatura
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
- KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7. info
- KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029. info
- ČECHOVÁ, B. A KOL. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: www.scio.cz, s.r.o., 2006. ISBN 80-86910-53-9. info
- KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4668-4. info
- PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
- doporučená literatura
- AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0. info
- LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
- PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
- CAMPBELL, J. R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-516-4. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
- NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
- HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
- SILBERMAN, M., LAWSON, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
- ŠVEC, V., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
- KRET, E. Učíme (se) jinak: nápady a rady pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
- SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
- SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2018/UPPVU1136