UPPVMK018 Metodologie speciálněpedagogického výzkumu

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vytvořit u studentů teoretické i praktické kompetence k vytvoření výzkumného projektu a ověřit jejich teoretické znalosti v oblasti speciálně pedagogické metodologie.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základech metodologie, zejména v terminologii předměty, výzkumných metodách, technikách a možnostech zpracování výzkumu.
- Student vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem.
Odborné dovednosti:
- Student analyzuje výzkumný proces v teoretických a praktických kontextech
- Student rozpozná vhodnost použití výzkumných strategií.
- Student zvládá aplikovat zásady operacionalizace výzkumných cílů.
- Student zvládá tvorbu a ověřování hypotéz.
Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně aplikovat zásady vědecké metodologie
- Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe.
Osnova
  • Předmět Metodologie výzkumu vybaví studenty základními znalostmi, vědomostmi a kompetencemi potřebnými k pochopení elementárních souvislostí sociálních výzkumů. V procesu výuky, tedy v rámci vymezené časové dotace, mají studenti získat především potřebné teoretické a některé praktické znalosti dotýkající se níže uvedených témat:
  • 1. Úvod do metodologie vědy.
  • 2. Základy sociálních výzkumů.
  • 3. Typologie výzkumných strategií.
  • 4. Procedura, metoda, technika.
  • 5. Kvantita, kvalita a smíšený výzkum.
  • 6. Operacionalizace výzkumných cílů.
  • 7. Základy kvantitativního výzkumu. Techniky kvantitativního výzkumu.
  • 8. Základy kvalitativního výzkumu. Techniky kvalitativního výzkumu.
  • 9. Univariační analýza.
  • 10. Bivariační analýza.
  • 11. Interpretace dat a výsledků výzkumu.
  • 12. IMRAD.
Literatura
    povinná literatura
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2 .
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-482-3 .
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-3006-6.
  • ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • OLECKÁ, Ivana a Kateřina IVANOVÁ. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-33-5.
    doporučená literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369.
  • JEŘÁBEK, Hynek. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Carolinum, 1992. ISBN 80-7066-662-5 .
  • KATRIAK, Martin, MILLY, Sigfried. Metódy a techniky sociologického výskumu. Bratislava: Vysoká škola ekonomická, Fakulta národohospodárska, 1978. ISBN neuvedeno.
  • PUNCH, Keith, F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7 .
  • GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 2005. ISBN 80-7203-124-4.
    neurčeno
  • BABBIE, Earl Robert. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001. ISBN 0-534-57474-2 .
  • BIERNÁTOVÁ, Olga. Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011.
  • SKŮPA, Jan. Brno: 2011, Datum citování: 6. 2. 2012. Standardní identifikátor. Dostupné z: http://citace.com/soubory/csniso690-interpretace.pdf
  • CIPORANOV, Denis. Práce se zdrojovou literaturou. Praha: Vyšší odborná škola sociálně právní, 2012. (před tiskem) ISBN bude uděleno
  • FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
  • KORETZ, Daniel M. The Testing Charade. University of Chicago Press, 2017. ISBN 9780226408712.
  • JANÁK, D., STANOEV, M., KULHAVÝ, V. Teorie a metodologie vědy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Seminární práce na téma: Výzkumný projekt (rozsah 5stran A4) Odevzdání seminární práce je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Úspěšné vykonání ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023.