FVP:UPPVMK027 Aktivizační činnosti a terapie - Informace o předmětu
UPPVMK027 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
-student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie a aktivizační činnosti ve speciální pedagogice
-student zná historii využívání terapeutických postupů obecně
-student umí posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
-student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice.
Odborné dovednosti:
-student dokáže analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
-student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod
-student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní aktivizační činnost, či terapii
-student umí posoudit rizika, okolnosti, podmínky aktivizačního procesu.
Obecné způsobilosti:
Student umí vyjádřit vztah terapeutických a aktivizačních činností a speciální pedagogiky. Student dokáže popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie. Student je schopen samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii. - Osnova
- 1. Definice a vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice
- 2. Historie využívání terapií a aktivizačních technik
- 3. Terapie a jejich souvislosti, ontogenetický trojúhelník
- 4. Terapie a jejich souvislosti, psychoterapie
- 5. Terapie a jejich souvislosti, fyzioterapie
- 6. Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice
- 7. Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem
- 8. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – expresivní terapie
- 9. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – ergoterapie
- 10. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - animoterapie
- 11. Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí
- 12. Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
- JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Pdf, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
- JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
- MÜLLER (ed.) Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2.přepr. vyd. Olomouc:UP, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
- VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
- JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
- KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
- KALEJA, Martin; ZEZULKOVÁ, Eva; ADAMUS, Petr a Pavel MÜHLPACHR. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-192-1.
- KOVÁŘOVÁ, Renata; JANKŮ, Kateřina; HAMPL, Igor. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: PdF OU, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- KUCHARSKÁ, Anna a kol. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-497-8.
- neurčeno
- GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1. ISBN 978-80-89726-49-3.
- JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
- KANTOR, Jiří, LIPSKÝ, Matěj, WEBER, Jana a kol. 2009. Základy muzikoterapie. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2846-9.
- OSVALDOVÁ, Margaréta. Muzikoterapia ako intervenčný dynamizmus u osob s postihnutím. Bratislava: IRIS, 2015.
- VALENTA, Milan. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
- DELGADO, Melvin. Music, Song, Dance, and Theater. Oxford University Press, 2018. ISBN 9780190642167.
- JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice. Základy a obecná vymezení. Ostrava, PdF, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Odevzdání seminární práce na téma Písemná příprava a realizace aktivizační techniky nebo terapie pro konkrétního člověka s postižením (příp. dítě/žáka s SVP) Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMK027