UPPVMK027 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 13. 10. 11:25–13:50 C311, Pá 3. 11. 11:25–13:50 C311, Pá 1. 12. 8:05–9:40 C208, 9:45–11:20 C208
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie a aktivizační činnosti ve speciální pedagogice
- student zná historii využívání terapeutických postupů obecně
- student umí posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
- student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice
Odborné dovednosti:
- student dokáže analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
- student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod
- student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní aktivizační činnost, či terapii
- student umí posoudit rizika, okolnosti, podmínky aktivizačního procesu
Obecné způsobilosti:
- student umí vyjádřit vztah terapeutických a aktivizačních činností a speciální pedagogiky
- student dokáže popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie
- student je schopen samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii
Osnova
  • 1. Definice a vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice.
  • 2. Historie využívání terapií a aktivizačních technik.
  • 3. Terapie a jejich souvislosti, ontogenetický trojúhelník.
  • 4. Terapie a jejich souvislosti, psychoterapie.
  • 5. Terapie a jejich souvislosti, fyzioterapie.
  • 6. Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice.
  • 7. Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem.
  • 8. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - expresivní terapie.
  • 9. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - ergoterapie.
  • 10. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - animoterapie.
  • 11. Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí.
  • 12. Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KACHLÍK, P., ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V. et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E., ADAMUS, P., MÜHLPACHR, P. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-192-1.
  • KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K., HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univezita, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-497-8.
    neurčeno
  • DELGADO, M. Music, Song, Dance, and Theater. Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0190642167.
  • GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1.
  • JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
  • JANKŮ, K. Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce na téma Písemná příprava a realizace aktivizační techniky nebo terapie pro konkrétního člověka s postižením (příp. dítě/žáka s SVP). Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2024.