FVP:UPPVMK027 Aktivizační činnosti a terapie - Informace o předmětu
UPPVMK027 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Pá 26. 9. 8:55–11:20 C207, Pá 10. 10. 9:45–13:00 C207, Pá 31. 10. 8:55–11:20 C207
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky terapeutických a aktivizačních přístupů v kontextu speciální pedagogiky. Studenti se seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, jejich teoretickými východisky, strukturou a organizací práce, hlavními cíli, zásadami a podmínkami realizace těchto intervencí. Pozornost je věnována rovněž významu aktivizačních a terapeutických technik v současném systému edukace osob se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich začlenění do pedagogické praxe.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti
- definovat a teoreticky vymezit aktivizační a terapeutické přístupy v kontextu speciální pedagogiky, - popsat historický vývoj využívání terapií a aktivizačních technik, - vysvětlit mezioborová teoretická východiska a kontexty aplikace terapií v oblasti speciální pedagogiky, - charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapeutické přístupy ve vzdělávání osob se speciálními potřebami.
Odborné dovednosti
- analyzovat vztah terapeutických přístupů k ontogenetickému vývoji a aplikovat tento model v rámci pedagogické diagnostiky, - identifikovat a popsat metody, prostředky a postupy vybraných terapeutických technik, - navrhnout a strukturovat cíl, dílčí cíle a metodický rámec pro realizaci aktivizační nebo terapeutické činnosti, - posoudit podmínky, okolnosti a možná rizika při plánování a realizaci terapeutické či aktivizační intervence.
Obecné způsobilosti
- vyjádřit a obhájit vztah mezi speciálněpedagogickým působením a terapeuticko-aktivizačními intervencemi, - popsat a vysvětlit strukturu a zásady metodického vedení konkrétní aktivizační nebo terapeutické činnosti, - samostatně navrhnout, připravit a prezentovat modelovou terapeutickou nebo aktivizační intervenci odpovídající potřebám osob se speciálními vzdělávacími potřebami. - Osnova
- 1. Vymezení aktivizačních činností, terapeutických metod a přístupů ve speciální pedagogice
- Seznámení s terminologickým rámcem a klasifikací aktivizačních a terapeutických přístupů. Rozlišení mezi edukačními, rehabilitačními a terapeutickými intervencemi ve speciálněpedagogickém kontextu. Úvod do systematického zařazování těchto metod do podpůrných opatření a individuálního vzdělávacího plánu.
- 2. Historický vývoj využívání terapií a aktivizačních technik v péči o osoby se speciálními potřebami
- Analýza vývoje terapeutických a aktivizačních konceptů od charitativního přístupu po moderní multidisciplinární model. Reflexe změn ve společnosti, legislativě a odborném diskurzu. Přehled vývoje v ČR a v zahraničí.
- 3. Teoretická východiska a mezioborové souvislosti terapií ve speciální pedagogice
- Rozbor ontogenetického trojúhelníku jako rámce pro terapeutické plánování. Propojení terapií se systémem psychoterapie, fyzioterapie, ergoterapie a sociální práce. Zdůraznění bio-psycho-sociálního modelu v uvažování o osobách s postižením.
- 4. Cíle, záměry a funkce aktivizačních a terapeutických intervencí v edukaci a podpoře osob s postižením
- Specifikace cílů dle typu postižení a východisek intervence – rozvoj funkcí, kompenzace deficitu, podpora autonomie a kvality života. Diferenciace mezi rehabilitačním, edukačním a psychosociálním přínosem. Individualizace přístupů jako základ efektivity.
- 5. Fáze terapeutického procesu a role speciálního pedagoga v aktivizační a terapeutické práci
- Přehled struktury terapeutického procesu – od diagnostiky přes plánování a realizaci až po evaluaci účinnosti. Role pedagoga jako facilitátora, metodika a koordinátora podpory. Etické aspekty včetně důstojnosti, souhlasu a bezpečného rámce.
- 6. Expresivní terapie: arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, tanečně-pohybová terapie
- Charakteristika jednotlivých forem expresivních terapií, jejich principů a technik. Vysvětlení terapeutického potenciálu neverbálního projevu a práce s emocemi. Možnosti zařazení do školní i mimoškolní praxe.
- 7. Ergoterapie v kontextu speciálněpedagogické podpory
- Představení ergoterapie jako prostředku rozvoje soběstačnosti, motoriky a pracovních návyků. Cílové skupiny a indikace v rámci speciální pedagogiky. Příklady dobré praxe z inkluzivního i institucionálního prostředí.
- 8. Animoterapie: hipoterapie, canisterapie, felinoterapie a jejich využití u osob s PAS a MP
- Analýza terapeutického vlivu kontaktu se zvířetem – senzorická regulace, motivace, vztahová rovina. Specifika a kontraindikace při využití různých druhů zvířat. Metodické aspekty vedení animoterapie u dětí s autismem a mentálním postižením.
- 9. Bazální stimulace a multismyslové koncepty (např. snoezelen) v práci se žáky s těžkým a kombinovaným postižením
- Popis konceptu bazální stimulace a principů snoezelenu jako prostředí pro smyslové ladění a komunikaci. Využití dotyku, rytmu, zvuku, světla a pohybu k navázání kontaktu, stabilizaci a podpoře neurovývojových funkcí.
- 10. Volba terapií a aktivizačních přístupů s ohledem na typ a míru postižení a individuální potřeby
- Kritéria výběru vhodných intervencí – věk, typ postižení, kognitivní a senzorické schopnosti, kulturní kontext. Funkční diagnostika jako základ personalizovaného plánu podpory. Interdisciplinární spolupráce v rozhodovacím procesu.
- 11. Terapie a aktivizační činnosti jako součást edukace žáků s těžkým vícečetným postižením
- Možnosti smyslové aktivace, strukturované práce s tělem, využití rituálů a přirozených situací pro podporu učení a vnímání. Kooperace s asistenty pedagoga, fyzioterapeuty a rodinou. Alternativní a augmentativní strategie.
- 12. Reflexe a evaluace terapeutických a aktivizačních intervencí v kontextu školní praxe
- Formy a nástroje hodnocení účinnosti – kazuistiky, observační škály, pedagogická dokumentace. Význam týmové supervize, plánování změn a adaptace přístupů. Etické zásady evaluace u zranitelných skupin.
- Literatura
- povinná literatura
- JANKŮ, K. Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.2022.
- JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022.
- SAVKOVÁ, I. J., GEJDOŠ, M. Koncept Bazální stimulace. In: Disputationes scientificae Universitatis catolicae in Ružomberok. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo KU, 2017, roč. 17, č. 4/A, s. 103-110. ISSN 1335-9185.
- SEIDL, Z. Neurologie pro studium i praxi. 3., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3710-7.
- JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
- CALDWELL, P., HORWOOD, J. Intenzivní interakce a senzorická integrace: u osob s PAS. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1890-6.
- doporučená literatura
- SAVKOVÁ, I. J., FRANIOK, P. Development of sensory perception in pupils with severe menatal disorders and mutliple disabilities. Proceedings of In ternational Conference Educational Challenges in Centra Europe fakulty of Arts, Palacký University Olomouc,
- RADKIN, Honzák. Emoce: od A do P. Galén, 2020. ISBN 978-80-7492-517-7.
- VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2022. ISBN 978-80-907369-0-0.
- FERTAĽOVÁ, Terézia a ONDRIOVÁ, Iveta. Demence: nefarmakologické aktivizační postupy. Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1463-4.
- FICOVÁ, L. Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Pedagogika. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1045-2.
- BLYTHE, S., G. Reflexes, movement, learning and behaviour. Gloucestershire: hawthorn press, 2023. ISBN 978-1-912480-78-4.
- neurčeno
- POLÁKOVÁ, Petra. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0760-5.
- JANKŮ, K. a JANKŮ E. Methodological support for the use of Snoezelen in the education of special elementary schools pupils. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2023 JANKŮ, K. (ed.), SMROKOWSKA-REICHMANN, A., RIBES CASTELLS, R. a JOSÉ CID RO
- ZEZULKOVÁ, Eva a JANKŮ, Kateřina (ed.). Current questions of special education: parental resilience and support in raising children with special needs. Opava: Silesian University in Opava, 2023. ISBN 978-80-7510-567-7.
- SAVKOVÁ, I. J. Holistic music therapy as one of thepreventive activities min pupils with problém behavior. Social pathology prevention, Silesian Univerzity Faculty of public policies in Opava, volume VII/ISSUE1, 2021, ISSN 2464-5877, ISSN 2464-5885. SKU
- BAZALOVÁ, B., Psychopedie. Praha: Grada, 2023. ISBN: 978-80-271-3725-1.
- WESTMAN KOCÁBOVÁ, M. Arteterapie: od individuální zkušenosti ke kolektivním souvislostem. Praha: Euromedia Group, 2023. ISBN 978-80-242-8780-5.
- KOKOT S. A neurodevelopmental approach to learning disabilities: diagnosis and treatment, London: Routlege, 2023. ISBN 978-02-0396-270-1.
- KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén, 2020. ISBN 978-80-7492-500-9.
- Výukové metody
- Konstruktivisticky orientované metody výuky: práce s případovými studiemi (kazuistikami), řízená skupinová diskuze a reflexe, problémové učení (řešení praktických situací z praxe), práce s autentickými materiály (záznamy, videoukázky, popisy praxe), nácvik modelových situací a intervencí, samostatná práce s odbornou literaturou a její aplikace, podpora sebereflexe a profesního uvědomění.
- Metody hodnocení
- Týmová práce – aktivní spolupráce studentů na zadaných úkolech v rámci skupiny s důrazem na sdílení znalostí a praktickou aplikaci teoretických poznatků.
Domácí úkoly – samostatné zpracování tematicky zaměřených úkolů podporujících upevnění a rozšíření probírané látky.
Plnění dílčích týmových úkolů – průběžné vypracování konkrétních částí většího projektu či úkolu, které následně slouží k finální prezentaci.
Zpracování a prezentace konkrétní aktivizační činnosti – tvorba a obhajoba PowerPointové prezentace zaměřené na konkrétní aktivizační nebo terapeutickou metodu, včetně jejího teoretického a praktického rozboru.
Vložení výstupů do elektronické Odevzdávárny – odevzdání vypracovaných prací a prezentací prostřednictvím univerzitního systému pro zpětnou vazbu a hodnocení.
Poznámka pro studenty na zahraničních mobilitách:
Hodnocení probíhá formou plnění dílčích úkolů a zasílání PowerPointové prezentace do elektronické Odevzdávárny. - Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UPPVMK027