UPPVMK039 Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Marie Marek
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si rozšíří výrazové prostředky - aktuální německou terminologii ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o německé terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti německé terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Prohloubí své znalosti o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- Rozšíří své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v německém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce.

Odborné dovednosti:
- Zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
- Dále si prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- Rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi.

Obecné způsobilosti:
- Rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích.
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky německy mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu.
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v německy mluvících zemích.
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích, koordinovaná tehabilitace, komparace.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • ZEZULKOVÁ, Ladislava. Německý jazyk pro speciální pedagogy I. Studijní opora. Opava: SLU, 2018.
  • Praktický slovník německého jazyka. Lingea 2011.
  • BIERMANN, Adrienne, GOETZE, Herbert. Sonderpädagogik. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-017665-2.
  • VERNOOIJ, Monika. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Quelle&Meyer: 2007. ISBN: 978-3-494-01425-8.
  • BIEWER, Gottfried. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-246945.
  • LÜTJE-KLOSE, B. RIECKE-BAULECKE, T. Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. IQSH: 201. ISBN: 978-3772711565.
  • BERNITZKE, Fred, TUPI, Anita. Heil- und Sonderpädagogik. Jugend&Volk: 2008 ISBN: 9783823715429.
    doporučená literatura
  • FISCHER, Dieter. Heilpädagogik – ein Versprechen. Bentheim: 2009. ISBN: 978-3-934471-79-5.
  • ELLINGER, Stephan, WITTROCK, Manfred. Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Kohlhammer: 2005. ISBN: 978-3-17-018868-6.
  • KAHLERT, Joachim, HEIMLICH, Ulrich. Inklusion in Schule und Unterricht. Kohlhammer: 2014. ISBN: 978-3170257252.
  • KLUTH, Paula, DANAHER, Sheila. Inklusion in der Praxis. 100 Tips und Tricks für den differenzierten Unterricht. Verlag an der Ruhr: 2010. ISBN: 978-3834631084.
  • TEXTOR, Annette. Einführung in die Inklusionspädagogik. Klinkhard: 2015. ISBN: 978-3825243401.
    neurčeno
  • STEIN, Margit. Allgemeine Pädagogik. Utb: 2017. ISBN: 978-3-825-247911.
  • NOVOTNY, Katharina. Pädagogik in der Sonderpädagogik. Schneider Verlag Hohengehren: 2010. ISBN: 978-3-8340-0744-5.
  • BUNDSCHUH, Konrad, WINKLER, Christoph. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. UTB. ISBN: 978-3825209995.
  • LINDMEIER, Bettina, LINDMEIER, Christian. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Kohlhammer: 2012. ISBN: 978-3170198081.
  • REICHENBACH, Christina, THIEMANN, Helge. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Borgmann: 2013. ISBN: 978-3-8080-0695-5.
  • ZEZULKOVÁ, Ladislava. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2023, zima 2024.